Jasper de Beijer zet Wilders op kunstaffiche

06-05-2011 (09:17) - Bureaus

Art Amsterdam heeft een traditie op het gebied van opvallende en spraakmakende affiches van onder andere Anthon Beeke en Bureau Dietwee. Voor haar 27ste editie heeft Art Amsterdam, in samenwerking met haar vormgever Mart Warmerdam, kunstenaar Jasper de Beijer gevraagd het campagnebeeld te ontwerpen. Jasper de Beijer is één van de meest interessante kunstenaars van dit moment. Zijn invalshoek sluit aan bij wat Art Amsterdam in het campagnebeeld wilde laten zien, een artistieke visie van de kunstenaar op de actualiteit in de kunst. Jasper de Beijer heeft voor Art Amsterdam 2011 een kunstwerk ontworpen. Vormgever Mart Warmerdam heeft dat gebruikt voor het affiche van de kunstbeurs. De spraakmakende affiches hangen inmiddels onder meer in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem.

Wie denkt aan de actualiteit in de kunst, komt uit bij de politici die die actualiteit dezer dagen zo sterk beïnvloeden. De politici die daarbij het meeste opvallen zijn Halbe Zijlstra en Geert Wilders. Het was laatstgenoemde die de verbeelding van de kunstenaar het sterkst prikkelde. Jasper de Beijer vroeg zich af wat deze politicus eigenlijk zelf voor kunst in huis zou hebben. Er moest een stroming of soort kunst zijn waarbinnen Geert Wilders zich thuis voelt. Tegelijkertijd vroeg de kunstenaar zich af waarom Wilders nogal onduidelijk is over zijn eigen culturele achtergrond en verleden, terwijl hij deze bij sommige anderen constant benadrukt. Zou er iets gebeurd kunnen zijn in zijn verleden wat hem zo heeft gemaakt? Was vroeger misschien niet alleen zijn haarkleur, maar ook zijn inborst heel anders? Hebben zijn jaren van bedreigd zijn en een leven in een bunker met bodyguards hem niet alleen van de werkelijkheid, maar ook van zijn eigen persoonlijkheid vervreemd? Deze intrigerende vragen over zijn identiteit en zijn kunstzinnige voorkeur hebben De Beijer geïnspireerd tot het creëren van een fictieve persoonlijkheid. De Beijer heeft zijn vragen en zijn verwondering samengevoegd in één – fictief - portret. Een portret dat een parallelle werkelijkheid toont, zoals kunst dat vaker doet.
 
‘Wij zien niet Wilders, maar een politicus die in zijn jeugd in de jaren ‘80 mogelijk nog behoorde tot een spraakmakend kunstenaarsgenootschap, die in het verleden niet alleen een flamboyante levensgenieter was, maar ook een open minded en enigszins kwetsbare kunstenaar’, aldus De Beijer. Het antwoord is geformuleerd vanuit het perspectief van een observator die niet al jaren geïndoctrineerd is door het sjabloon van de Nederlandse politieke verhoudingen en de plaats die Wilders daarbinnen inneemt. Jasper de Beijer heeft zich ingebeeld alsof hij van Mars kwam en onbevangen kon filosoferen over deze wat wonderlijke figuur: “De priemende blik is ietwat onheilspellend, maar deze ‘kop’ verraadt ook een menselijke, vriendelijke en zoekende kant. Eentje waar de idealen, de verlangens en de fantasie van de jeugd nog niet zijn ingehaald door de latere gebeurtenissen.’

Het beeld van De Beijer laat zien dat kunst nog steeds een visie kan tonen zonder een mening op te dringen, dat kunst vragen kan oproepen en kan verrassen zonder per se te choqueren. Anders gezegd, goede kunst geeft geen antwoorden, maar ontregelt en zet aan tot nadenken.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch