Jong talent maakt Heineken-spotjes
08-07-2009 (09:49) - Bureaus
Heineken Nederland heeft de afgelopen twee maanden in samenwerking met Brandfighters, het platform voor videotalenten waarop viral video wedstrijden staan voor grote merken, gevraagd een zomers vervolg op de ‘walking fridge’ commercial te maken. De opdracht: wat gaat de walking fridge deze zomer doen? Refererend aan de laatste commercial van de bierbrouwer met het wandelende koelkastje. Dat leverde 33 verrassende inzendingen op met enkele sterke uitschieters. Als beste kwam ‘What men really want’ uit de bus: de video is slechts gemaakt met een fotocamera en met nul budget.
Gezien het succes en de populariteit van de Walking Fridge tv-commercial heeft Heineken bij wijze van experiment de videotalenten, vaak in opleiding bij een film of creatieve school, tegen prijzengeld de kans gegeven een viral video te ontwikkelen. Een viral video is een (YouTube) filmpje wat zo goed is dat het zich als een virus over het internet verspreidt. Creatieven die meededen maakten kans op prijzengeld én spekten ook hun portfolio met een groot merk. De opdracht was om een vervolg commercial te maken op de ‘walking fridge’ commercial, de nummer 1 commercial uit de Gouden Loekie Top 10 van de maand mei.
De jury, bestaande uit de community van meer dan 300 videotalenten, Heineken, reclamebureau TBWA, de bedenkers van de walking fridge, en de oprichters van Brandfighters stemden voor de beste video’s.