Koninklijk product niet gewenst

20-07-2009 (10:07) - Bureaus

Het Belgische reclamebureau Brandhome wilde weten wat de mening van Nederlanders en Belgen is over hun koningshuis. Nederlanders zijn duidelijk veel koningsgezinder dan Belgen. Meer
dan de helft van de Nederlanders (54%) voelt zich verwant met het  koningshuis. Nederlanders associëren het Koningshuis na traditie met wijsheid, betrouwbaarheid en klasse. In België voelt 1 op 4 (27%) zich verwant met het Koningshuis. De eerste waarde die wordt toegekend is traditie, daarna komen associaties zoals bevoorrecht, ouderwets en elitair bovendrijven. 
 
Hoe denken de ondervraagden over koninklijke producten en diensten. Erik Saelens van Brandhome: ‘We wilden weten of mensen zouden overwegen om een product of dienst van het merk Koningshuis te kopen. Denk dan aan koninklijk bier, maatpakken, baljurken of een televisiekanaal. Van de ondervraagden zou slechts 13% in Nederland en 14% in België overwegen om zo’n product of dienst te kopen. We hadden een uitkomst verwacht in de lijn van de Kerk als commercieel merk, een eerder onderzoek van ons. Maar liefst 50% van de ondervraagden gaf in dat onderzoek aan dat ze zouden overwegen om een product of dienst van de Kerk te kopen.’  
 
Kranten, voeding en evenementen zijn de meest kansrijke sectoren voor een koninklijk merk. Uit het onderzoek wordt verder duidelijk dat 6% van de ondervraagden in Nederland en 5% van de ondervraagden in België bereid is meer te betalen voor het koninklijke product of dienst. Jongeren tussen de 18 en 29 jaar staan al iets positiever tegenover een koninklijk product of dienst dan de groep ouderen (20% vs 4% in Nederland en 12% vs 4% in België). 
 
Tenslotte is ook gevraagd hoe men denkt over de leden van het Koningshuis. De   meest populaire leden van de beide Koningshuizen: 
 
België vs Nederland:
1. Koning Albert  1. Prinses Maxima
2. Prinses Mathilde 2. Prins Willem-Alexander
3. Koningin Paola 3. Koningin Beatrix
4. Prinses Astrid 4. Pieter van Vollenhoven


Media

Marketing

Economisch