Liliane Fonds-campagne hit dankzij social media
09-12-2011 (08:50) - Bureaus
Dankzij social media is de jongste campagne van het Liliane Fonds een groot succes gebleken. Via de campagne ‘Sintspotting: Spot een Sint help een kind’ werden deelnemers aangemoedigd om hun Sint-foto via www.sintspotting.nl te doneren. Resultaat in 3 weken: bijna 1.000 sintspotters. Voor iedere Sint-foto doneert de Nationale Postcode Loterij €2,50 aan het Liliane Fonds. Het publiek bracht zijn stem uit op de foto’s via social media en daarmee vallen 35 deelnemers in de prijzen. Tot 13 december kunnen bezoekers overigens nog steeds stemmen op hun favoriete sintfoto’s en meedingen naar een unieke fiets.
Het aantal uploads kwam halverwege de actieperiode al boven het gestelde target uit. De actiesite Sintspotting.nl trok in 3 weken in totaal een kwart miljoen unieke bezoekers. Verder leverde de actie door de social media-integratie ruim 1,5 miljoen social media updates op. De online-exposure is daarmee een groot succes te noemen.
Het doel van de campagne was om merkbekendheid en extra aandacht te genereren voor kinderen met een handicap in ontwikkelingslanden. Inhakend op een moment dat kinderen traditoneel in de belangstelling staan. De sinten die zijn geupload leveren naast een leuk bedrag ook een mooie inkijk op van de handel en wandel van de sint in Nederland.
Het actieconcept is ontwikkeld en gerealiseerd door Crossmarks, Merkmij en Hotcopy. De online campagneproductie is verzorgd door Talents Media. Mediabureau Zigt ontwikkelde het mediaplan voor radio & internet.