Melancholie heerst bij bureaus
27-06-2007 (10:35) - Bureaus
Een pluim voor KesselsKramer. Een van de meest wereldbefaamde trendwatchers was neergestreken in Cannes. De bevlogen Marian Salzman, chief marketing officer van JWT New York, praat ReclameWeek bij over de laatste hypes bij adverteerders en bureaus. Salzman is een grote liefhebber van het oude Europa, maar ze ziet een negatieve tendens bij reclamebureaus in voornamelijk het westen van ons continent. ‘Er heerst een vorm van melancholie, ook bij de grote bureaus bij jullie. Ik denk dat de oorzaak daarvan de overvolle markt is. Alle bureaus vechten om dezelfde accounts.Alleen een KesselsKramer steekt er boven uit. Zij zitten ook niet vast aan die regels, ze zijn veel vrijer. Bij Kessels hebben ze ik weet niet hoeveel homepages ontworpen. Prachtig is dat. Dat kunnen ze bij een DDB of TBWA nooit doen, door de logge regelgeving van bovenaf komen ze daar never nooit niet aan toe. Eeuwig zonde, maar ze hebben het druk genoeg met het binnenhalen van gigantische accounts en belangrijke klanten. Ooit gaat het exploderen, zie het als een snelkookpan. Al die bureaus die tegen elkaar opboksen, krijgen te maken met een enorme meltdown. Misschien moeten ze daarna helemaal opnieuw beginnen. Misschien is dat wel de enige oplossing.’ Het hele interview met Salzman is in de Reclameweek van deze week te lezen.