Miljoenen aan tv-reclame weggegooid

25-10-2007 (11:11) - Bureaus

Nederlandse adverteerders verspillen jaarlijks 160 miljoen euro aan reclame op televisie. Dat zei het Nederlands Uitgevers Verbond (NUV) tijdens een meerdaags mediasymposium in Wenen. Het NUV onderzocht samen met TNS-Nipo de wijze waarop reclamegelden op tv worden besteed en wat dat oplevert. John Faasse, onderzoeksdirecteur bij het Media Kennis Centrum van mediabureau Kobalt, rapporteert op zijn weblog: 'Volgens het Media Observer onderzoek besteden we in Nederland minstens 20 procent teveel aan tv, een verspilling van 160 miljoen per jaar.' Hoe de berekening tot stand is gekomen, is niet bekend. De volgens het NUV 'verspilde' reclamegelden op televisie zijn gezamenlijk ongeveer even veel als er in Nederland wordt uitgegeven aan internetreclame. Volgens IAB Nederland gaven adverteerders in de eerste 6 maanden van dit jaar 72 miljoen euro uit aan internetreclame, exclusief Google- en Yahoo-bestedingen.

Emerce

Media

Marketing

Economisch