Nieuwe stichting Creatives for Climate roept op tot actie

05-12-2022 (08:06) - Bureaus

Na drie jaar keerde Creatives for Climate terug naar een live event in Amsterdam om collectieve actie te versnellen, en meer mensen in de groeiende creatieve klimaatbeweging te brengen. Creatives for Climate, nu getransformeerd in een stichting, roept vakgenoten op om lid te worden en samen het verschil te maken.

Met vertegenwoordigers van de internationale actiegroepen Clean Creatives, Badvertising en Greenpeace, en lokale Nederlandse Nederlandse leden van de ADCN en het DEI-carrière-initiatief PlusPlusOne, was de summit op 23 november van 200 personen vooral een oproep tot actie en een aanzet om stappen te zetten die de industrie moet nemen om, ook op langere termijn een echte kracht voor het goede te worden.

Integraal te bekijken

Het evenement werd integraal opgenomen (bekijk hier) met als doel toegangsbarrières weg te nemen en meer mensen te betrekken bij de groeiende creatieve klimaatbeweging.

De pas gelanceerde stichting Creatives for Climate maakte ook van de gelegenheid gebruik om de aandacht te vestigen op haar groeiende open hub voor samenwerking met de industrie, de trainingstools gericht op anti-greenwashing en het worden van een changemaker op het werk, en haar programma voor 2023 met zowel persoonlijke als online evenementen.

De belangrijkste punten voor de industrie waren:

Afstand nemen van fossiele brandstoffen

Een duidelijke uitkomst is de consensus dat de beste manier om je creativiteit ten goede te gebruiken is om je aan te sluiten bij de groeiende beweging om afstand te nemen van fossiele brandstoffen.

Nee zeggen

De groeiende oproep tot #banfossilfuelads wint momentum, met dank aan actiegroepen als Clean Creatives, Comms Declare, Greenpeace en Badvertisers. Duncan Meisel van Clean Creatives, Andrew Simms van Badvertising en Samuel Gosschalk van Greenpeace lieten zien dat als je je creativiteit ten goede wilt gebruiken, nee zeggen tegen klanten die gebruik maken van fossiele brandstoffen de eerste en meest urgente stap is. Zoals Duncan ons eraan herinnerde "duurzaamheid gaat over je klanten, niet alleen over je bedrijf. Eén campagne voor een klant met fossiele brandstoffen kan alle duurzaamheidswinst van een bureau ongedaan maken."

Inclusief

Een overkoepelend thema was de oproep om ALLE stemmen bij deze transitie te betrekken, waarbij Angelo Bromet PlusPlusOne mensen uit de sector opriep om toegankelijkheid en inclusie een hoge prioriteit te geven bij alle inspanningen, en waarbij Creatives for Climate's initiatiefneemster Lucy von Sturmer herhaalde dat we moeten beginnen de banden tussen (neo)kolonialisme, kapitalisme en overconsumptie met elkaar te verbinden - en te ontrafelen - als we echte verandering willen bewerkstelligen.

Positieve storytelling

Anne-Marie Hoeve van Impact Media Foundation 5 Media deelde haar mening over positieve storytelling en gedragsverandering: "Ik hou van verhalen die laten zien dat we niet alle antwoorden hoeven te weten voordat we in actie komen. Verhalen die resoneren op een zeer menselijk niveau en die kleinere acties of momenten van verandering vieren. Dat zijn de verhalen die mensen mondiger maken en de deur openen naar grootschalige actie." 

Empathie en compassie

De top vormde het decor voor de lancering van de stichting Creatives for Climate - vier principes die de leden kunnen onderschrijven en die de beweging begeleiden bij haar groei en schaalvergroting. Creative for Climate roept op tot empathie en compassie bij het omarmen van verandering, evenals de bereidheid om kwetsbaar te zijn en benadrukt dat iedereen leert in dit veranderende landschap.

Lidmaatschap

De pas gelanceerde stichting van Creatives for Climate richt zich nu op schaalvergroting en zelfvoorziening na een eerder project gefinancierd door initiatiefnemer Lucy von Sturmer, oprichter van impact consultancy, The Humblebrag, bood de avond zes tastbare manieren om "mee te doen". Meedoen kan onder meer door je team aan te melden voor een Creatives for Climate lidmaatschap. Zo krijg je volledige toegang tot de community hub.

Met de missie om meer reclame professionals te ondersteunen om activisten te worden, heeft Creatives for Climate ook een uitgebreide Creative Climate Initiatives List gecrowdsourced, een gezamenlijke bron met een overzicht van actoren in deze groeiende beweging, en directe manieren voor mensen om actie te ondernemen. Download een deel om klimaatactie met creativiteit te stimuleren.


Media

Marketing

Economisch