Ogilvy back on track
01-11-2007 (11:34) - Bureaus
Ogilvy is een geweldig icoon binnen de reclame, een naam met allure. Een allure die zo’n vijf jaar geleden niet meer zo knetterde en bruiste in Amsterdam, maar daar is sindsdien veel veranderd, heel veel veranderd. CEO Peter Paul Blommers, waarmee een uitgebreid interview is te lezen in de komende ReclameWeek, startte 5 jaar geleden bij Ogilvy. In deze periode verdubbelde het bureau in omvang en won prestigieuze lokale opdrachtgevers als Nederlandse Spoorwegen, Center Parcs,Dayzers, Staatsloterij, Adez, Calve, ECI en MTV. Ogilvy behaalde in 2007 vier shortlists in Cannes, een verdubbeling van het resultaat in 2006. Intussen is meer dan 70 procent van de business van het bureau lokaal: ‘Dit bureau was tot vijf jaar geleden in een neergaande spiraal en sinds een jaar of vier zijn we in noodvaart gaan groeien. De basis van dat succes ligt gekgenoeg ook een beetje in die magere periode. We hadden ook de mazzel dat je vanaf de bijna verschroeide aarde kan gaan opbouwen, omdat het hier naar bescheiden proporties was teruggemanaged kon je dat compleet naar eigen inzicht oprichten en vormen. Wij geloofden destijds in de veranderende wereld met het totaal versnipperd medialandschap waarin de consument meer dan ooit achter de knoppen zit. Als je die nog wilt bereiken in zo’n gefragmenteerde wereld vonden en vinden wij het niet verstandig om dat te doen vanuit maar één discipline. Wij willen hier een compleet plaatje aanbieden om mensen op een goede manier te bereiken. Daar heb je een aantal key discplines voor nodig. Advertising, direct marketing, active marketing (evenementen) en PR. Daar loopt interactief, het digitale stuk als een rode draad doorheen. Er zijn inmiddels wel meer bureaus die meerdere disciplines aanbieden, het unieke van dit bureau is dat we dat ook daadwerkelijk in een bureau hebben georganiseerd.
Een ander interessant punt snijdt Blommers verderop in het interview aan. Het hele onderscheid tussen grote en kleine bureaus kan volgens Blommers maar vanuit één optiek benaderd worden:
‘Grote bureaus zijn de succesvolle bureaus, de kleine bureaus hebben er blijkbaar voor gekozen om klein te blijven of ze zijn niet succesvol. Dat kan je niet meer spiegelen aan internationale (netwerk) en lokale bureaus, dat is echt totale onzin. Die netwerken geven steeds minder business door aan die kleine klotelandjes waar wij nou eenmaal in wonen. Heel veel van de bureaus die in een netwerk zitten zijn piepklein in Nederland. Een klein bureau kan een lokaal of een internationaal (netwerk)bureau zijn. En er zijn een paar lokale en een paar internationale bureaus die heel groot en succesvol zijn, dat heeft met succes en keuzes te maken, niets met dat netwerk.
Peter Paul Blommers, CEO Ogilvy Amsterdam, gaat in het komende nummer van ReclameWeek in een uitgebreid interview in op de ontwikkelingen binnen zijn bureau, de kwestie ‘grote bureaus, kleine bureaus’ en geloof en vertrouwen.