Paus staat reclamespotjes toe
07-07-2009 (09:21) - Bureaus
Slecht nieuws voor trouwe luisteraars van Radio Vaticaan. Het radiostation van de katholieke kerk kost het Vaticaan veel geld. Daarom moet het station voor het eerst in haar tachtigjarige geschiedenis er ook aan geloven: reclame. Het radiostation is volledig financieel afhankelijk van het Vaticaan, dat door de economische crisis te kampen heeft met teruglopende inkomsten uit giften. Radio Vaticaan kost ongeveer 21 miljoen euro per jaar.
De paus heeft met het uitzenden van reclamespotjes gedeeltelijk een oplossing voor de penibele financiële situatie gevonden. Het Italiaanse gas- en elektriciteitbedrijf Enel is de eerste adverteerder. Hoogstwaarschijnlijk zijn de spotjes in lijn met de conservatieve toon van het radiostation. Het Vaticaan ontvangt 179.000 euro voor de radioreclame. Het is nog onduidelijk of meer bedrijven zich bij het Vaticaan hebben gemeld.
De commercials worden na een aantal maanden geëvalueerd, dan wordt duidelijk of ze effect hebben gehad.