Persoonlijk Esprix-boek ziet licht
09-01-2008 (10:29) - Bureaus
Gisteren was het zover: de presentatie van het eerste exemplaar van het Esprix-boek aan reclamegrootheden Peep van der Molen en Gerard Teuben. Zij waren met hun ‘Waar is ons boek?’-actie in 2005 een katalysator voor de totstandkoming van het boek dat volgens de makers uniek is.De creatieven die het boek hebben vormgegeven en onderdeel waren van de campagne, Ralf van Wieringen en Ramelan Sadjid (voor het boek opererend onder de naam Ralf & Rammie, juniorteam van Rapp Collins), waren ook aanwezig. Het boek is tot stand gekomen met behulp van sponsors Adformatie, Rapp Collins, DM Interface en Proost en Brandt.
Kleurkeuze
Op de internetsite www.ikwilmijnesprixboek.nu kon en kan men het boek bestellen. Niet op de bol.com-wijze, maar op een andere manier. Het boek is namelijk via de site te personaliseren. De koper kan het boek samenstellen met een eigen kleurkeuze, fontkeuze en keuze uit standaardfoto's of afbeeldingen uit eigen collectie voor de cover. Men kan gaan voor een standaard voorwoord of een zelfgeschreven entreetekst. ‘Kortom: helemaal gecustomized’, aldus de makers.
Met de gegevens die op de site worden ingevuld, wordt het boekwerk verder gepersonaliseerd. Op de cover en in het voorwoord komt bijvoorbeeld de naam terug. Verder komen er gegevens van de persoon in de foto's die het jaar aankondigen, terug. Zoals de plaatsnaam in een bushokje op de naam op Idols-sjaaltjes. Elk jaar (2003 tot en met 2007) plaatsen de makers een foto waarop een 'toen-winnende-Esprix-uiting' staat, om het 'oh ja, dat was toen'-effect op te roepen.
Dik tevreden
Ralf van Wieringen is zoals verwacht dik tevreden met het eindresultaat. ‘Het ging uitstekend, het resultaat mag er zijn. Het boek is er door verschillende oorzaken wat later dan de bedoeling was, maar de energie en de tijd die we er in gestoken hebbe, is het waard geweest.’ De eerste boeken zijn al geleverd of onderweg. Belangstellenden kunnen echter nog steeds op de site terecht om een Esprix-boek te bestellen. ‘De mensen moeten eerst dubbel kijken voordat ze hun eigen naam zien. Dat verrassende effect draagt bij aan het succes’, besluit de creatief van Rapp Collins.
