Politie klopt aan bij LBi Lost Boys
12-11-2009 (10:01) - Bureaus
LBi Lost Boys heeft voor Politie Regio Utrecht een campagne ontwikkeld die burgers helpt bij het herkennen van de signalen van een autokraak en hen aanspoort altijd 1-1-2 te bellen, óók bij verdachte situaties. Met deze campagne wil Politie Utrecht het aantal heterdaadaanhoudingen vergroten. Autokraken zijn in de regio Utrecht een groot probleem. Om daders van autokraken op te sporen is de politie sterk afhankelijk van de alertheid van burgers. Hoe oplettender burgers zijn, hoe groter de kans wordt dat autokrakers op heterdaad betrapt worden. Achteraf opsporen is omslachtiger en kost veel meer tijd en geld.
Doordat jarenlang is gecommuniceerd om 1-1-2 alleen te gebruiken in noodgevallen, lag er voor Politie Utrecht een grote uitdaging. Onze communicatie moest daarom kraakhelder maken dat je ook bij verdachte situaties je altijd 1-1-2 moet bellen. De campagne genaamd ‘Kraakt-ie ‘m of kraakt-ie ‘m niet’ speelt in op het onderbuikgevoel van burgers. Want wat is nou een verdachte situatie, en wat niet?
Via onder andere buitenreclame, radiospots en online media roepen de uitingen op niet te twijfelen, maar bij verdacht gedrag direct 1-1-2 te bellen. Centraal in de campagne staat de website www.herkendesignalen.nl. Daar kunnen burgers zelf hun intuïtie testen aan de hand van verschillende verdachte situaties. Bij deze situaties wordt de vraag gesteld “Kraakt-ie ‘m of kraakt-ie ‘m niet?“. Bezoekers van de website leren stap voor stap de vier signalen van een autokraak herkennen, en maken direct kans op een aantal kraakgevoelige prijzen.
Dirk van den Bosch: ‘We hebben we een campagne format ontwikkeld dat ook voor andere belangrijke thema’s gebruikt kan worden, zoals geweld op straat of woninginbraak. Het activerende karakter van dit format sluit naadloos aan op de vraag van Politie Utrecht, en wordt bewezen met het online activatie platform www.herkendesignalen.nl. We hebben in deze campagne intensief samengewerkt met Politie Utrecht, en kijken uit naar een toekomstige samenwerking.’
Lost Boys is verantwoordelijk voor het campagne format, de campagnestrategie, concept, creaties en de inzet van de verschillende communicatiemiddelen.