Radiocommercial overheid op één
10-06-2009 (09:44) - Bureaus
Radiocommercials van de overheid worden het hoogst gewaardeerd; gemiddeld scoren ze een cijfer van 6,2. Dit blijkt uit AdMeasure, het effectiviteitsonderzoek van Ster. 13.932 respondenten beoordeelden de radiocommercials. Ook tijdens de eerste gouden RAB Radio Award uitreiking, vorige week, won een radiocommercial van de overheid (Koninklijke Landmacht).
Uit de analyse komt naar voren dat de gemiddelde waardering van radiocommercials een 5,9 is. Overheidscampagnes scoren echter op een aantal elementen beter dan andere branches: de relevantie van de boodschap, de overtuiging en geloofwaardigheid van de commercial. Inmiddels zijn 135 radiocommercials in AdMeasure getest uit diverse branches en beoordeeld door in totaal 13.932 respondenten. Hieruit is een top 5 branches met hoogst gewaardeerde radiocommercials te definiëren:
1. Overheid/voorlichting;
2. Consumentenelektronica ;
3. Telecom/ICT;
4. Retail;
5. Media.
AdMeasure is een doeltreffend instrument om de effectiviteit van campagnes te meten. Het onderzoekt bij de gewenste inkoopdoelgroep de mate waarin de commercial in staat is om het gewenste communicatie-effect te sorteren. AdMeasure meet effecten op communicatiedoelstellingen als merkbekendheid, product- en merkkennis, merkattitude, product- en merkvoorkeur, koop- en bezoekintentie, prijs/kwaliteitperceptie en merkrelatie.