RCC: ‘Selmores Auping-spot is humor’
09-06-2009 (09:30) - Bureaus
Auping mag zijn reclame voor ventilerende kussens en dekbedden gewoon blijven uitzenden. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde dat de televisiecommercial van Auping (gemaakt door Selmore en FatFed), waarin een jong meisje haar veel oudere echtgenoot vergeefs tracht te smoren met een ventilerend kussen, duidelijk humoristisch bedoeld is. De ludieke toon blijkt volgens de RCC uit het onverstoorbare gesnurk van de echtgenoot.
Ondanks de goede intenties van Auping had de RCC toch een aantal klachten ontvangen. Een van de klagers beweerde bijvoorbeeld dat de reclame haar kinderen had geschokt. De RCC weerlegde deze klacht met het argument dat ‘mensen, inclusief minderjarigen en jonge kinderen, gewend zijn geraakt aan beelden die als gewelddadig of schokkend kunnen worden ervaren. Minderjarigen weten dat wat zij op televisie zien fictie is en in werkelijkheid niet moet worden nagevolgd.’ Auping kwam al aan de klachten tegemoet door de reclame alleen nog na 20.00 uur uit te zenden.