Reclamebureaus op mijnenveld
03-10-2007 (11:00) - Bureaus
Marc Wallheimer, specialist op het rechtsgebied Intellectuele Eigendom, onderzocht de gevaren van het vergelijken in commercials. Uitslag: adverteerders en reclamebureaus begeven zich soms op een mijnenveld. ‘De regels zijn toch heel simpel en staan in de wet. Wie iets wil beweren in een reclame-uiting moet dat ook bewijzen.’ De advocaat wijst reclamebureaus op de gevaren van het vergelijken. ‘Het is ingewikkeld om een reclamebureau op te voeden. Vertel ze maar eens dat als ze vergelijken, een heel pakket aan juridische kennis om de hoek komt kijken.Wat je als reclamebureau natuurlijk absoluut niet wil. Je wil de creatieve vrijheid en niet een advocaat die eerst alles toetst. Dat is de dood in de pot voor de creativiteit. Ik heb nog steeds de stellige indruk dat men aan de slag gaat en soms bewust een risico neemt. Sommige bedrijven willen dat juist. Dan heb je die publiciteit ook’, aldus Wallheimer. Het gehele interview is te lezen in ReclameWeek 40 die eind deze week verschijnt.