SIRE geeft kinderen spel terug
09-11-2007 (12:11) - Bureaus
Gisteren startte SIRE (Stichting Ideële Reclame) de campagne ‘Geef kinderen hun spel terug’ (zie ook RWdbase). In de campagne staat de overdreven bemoeizucht van (veelal) ouders langs de sportvelden centraal. Uit recent onderzoek van TNS NIPO in opdracht van SIRE, onder ruim achthonderd ouders met sportende kinderen, blijkt dat meer dan negen op de tien ouders (91 procent) zich in meer of mindere mate ergeren aan het gedrag van andere ouders langs de zijlijn. Het gaat hierbij om het opjutten van kinderen, vloeken en schelden, het wijzen van de scheidsrechter op een verkeerde beslissing en het adviseren van de teamleiding. Vier op de tien ouders (40 procent) denken echter dat andere ouders zich nooit aan hen ergeren. Ouders vragen veel van hun kinderen. Ze moeten niet alleen goed zijn op school, maar ook uitblinken op sportief gebied. Veel ouders moedigen hun kinderen luidkeels aan. En dat hoor je. Langs de lijn of op de tribune.Jan Müller, een van de projectleiders van SIRE, zegt hierover: ‘De betrokkenheid van ouders bij hun sportende kinderen is goed, maar daarbij zijn ze niet zelden zó fanatiek, dat het lijkt alsof ze het spel helemaal willen overnemen, over de hoofden van de kinderen heen; zowel bij hockey, schaatsen, voetbal, tennis, zwemmen of een andere sport. Terwijl het toch gaat om hún spelplezier en lichaamsbeweging. Kinderen hebben hier last van.’ Een kijkje achter de schermen? Deze week in ReclameWeek...