Stijging joint promotions in eerste kwartaal
18-06-2012 (08:16) - Bureaus
Ondanks de berichten over de omzetdaling in de reclamebranche in het eerste kwartaal van 2012, noteert Promotional Partners onderdeel van retailbureau Kega, opnieuw een stijging in het aantal gevoerde landelijke joint promotions in het eerste kwartaal van 2012.
Uit cijfers van het CBS eerder deze maand bleek dat de omzet in de reclamebranche in het eerste kwartaal van 2012 met 5,3% is gedaald ten opzichte van 2011. Het omzetniveau is sinds 2006 nog niet zo laag geweest. Promotional Partners vergeleek deze omzetdaling met het in het eerste kwartaal van 2012 gevoerde aantal landelijke joint promotions.
Opvallend hierbij is dat het aantal joint promotions in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8% gestegen is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 (1.915 t.o.v. 1.900). De stijging van het aantal landelijke joint promotions is met name te danken aan de branches automotive, retail en merkfabrikanten, terwijl deze branches qua omzet juist flink onder druk staan. Dat de stijging van het aantal joint promotions stokt op 0,8%, is voornamelijk te wijten aan het nog steeds verder teruglopende aantal joint promotions in de financiële sector in het eerste kwartaal van 2012 (-18% t.o.v. 1e kwartaal 2011).
Promotional Partners maakt in juli de cijfers van het tweede kwartaal van 2012 bekend. De verwachting is dat, gezien het enorme aantal EK (joint) promotions, er ook in het tweede kwartaal van 2012 flink geplust gaat worden.