Studio Kluif wint pitch Bosch 500
14-10-2009 (09:42) - Bureaus
Studio Kluif heeft de pitch voor het ‘Bosch 500’ evenement gewonnen. Na een uitgebreide en intensieve pitch, waaraan ook de bureaus Studio Dumbar en Fabrique deelnamen, is de opdracht aan Studio Kluif toegewezen. Volgens de pitchjury is het resultaat fris en eigentijds, zonder dat het de tijdsgeest van Jheronimus Bosch' 15e eeuw uit het oog verliest. Met een 360 graden benadering van de opdracht heeft Studio Kluif een totaalconcept voor de visuele communicatie gepresenteerd. ‘Studio Kluif is zeer verheugd dat het de komende jaren verantwoordelijk zal zijn voor de visuele identiteit van het ‘Bosch 500’ evenement’, aldus Paul Roeters en Jeroen Hoedjes, directeuren van Studio Kluif.
In 2016, herdenkt 's-Hertogenbosch dat Jheronimus Bosch, de beroemdste zoon van de stad, 500 jaar geleden stierf. Die herdenking zal Bosschenaren, maar ook kunstliefhebbers in heel Europa, onmogelijk kunnen ontgaan. De stad maakt er een tien jaar durend feest van, tussen 2010 en 2020. Hoogtepunt is de grote overzichtstentoonstelling van Bosch' werk in het Noord-Brabants museum in 2016, waarvoor veel schilderijen zullen overkomen uit musea in diverse internationale steden. Maar al komend jaar beginnen de eerste festiviteiten. 's-Hertogenbosch heeft de ambitie zichzelf voor eens en voor altijd op de kaart te zetten als de stad van Jheronimus, Nederlands' belangrijkste schilder uit de middeleeuwen. Een stichting onder leiding van Ad 's-Gravesande, voormalig artistiek leider van het Holland Festival, coördineert de activiteiten. De stad zelf investeert miljoenen in de herdenkingsjaren. Vele eigentijdse culturele projecten zullen in de geest van Bosch worden gemaakt en getoond.