Timberland zoekt groen bureau
28-08-2008 (10:05) - Bureaus
Schoenenmerk Timberland heeft zich altijd neergezet als een duurzaam merk, maar die aanpak heeft tot nu toe niet echt bijgedragen aan de omzet. Een nieuw reclamebureau met een duidelijke mening over MVO (afkorting voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, red.) moet daar verandering in brengen, meldt de VEA met bronvermelding van Marketing Online. De omzet in de VS daalde dit jaar zelfs met 6 procent naar 210 miljoen dollar, in vergelijking met vorig jaar. Timberland riep daarom de hulp in van een nieuw reclamebureau: Leagas Delaney. En dit bureau heeft een duidelijke mening over MVO: milieuzaken leiden alleen maar af van de producten. Weg ermee dus. Timberland adverteerde tijdens de Olympische Spelen dus met een nieuwe televisiecampagne die van het product uitgaat, This is your Podium genaamd. De oude pay off ‘Make it better; maakte plaats voor ‘Take it all on’. De campagne behelst drie commercials, en Timberland besteedt in totaal 30 miljoen dollar aan de inkoop van zendtijd. Maar oude gewoontes leer je niet zomaar af: ondertussen gaat Timberland gewoon door met zijn vertrouwde MVO-branding. Het merk wil middels de nieuwe marketingcampagne Earthkeeper (te zien op Youtube) een miljoen mensen bij elkaar brengen op een online social network voor milieubewuste mensen.Timberland heeft een opvallende geschiedenis. Het robuuste schoenenmerk dankt zijn doorbraak aan de gayscene van de jaren '70 en '80. Trouwe dragers waren onder andere de camp discoband Village People. Vanaf de jaren '90 werd Timberland straight en HET merk te dragen door stoere, macho rappers als Dr. Dre, Jay-Z en 50 Cent.
VEA/Marketing Online/ReclameWeek