VBAT’ers in eregalerij ADCN
28-09-2009 (09:56) - Bureaus
Eugene Bay en Teun Anders zijn toegetreden tot de eregalerij van de ADCN (Art Directorsclub Nederland). De mede-oprichters van het Amsterdamse branddesignbureau VBAT zijn daarmee de eerste niet-reclamemensen in de eregalerij. VBAT chairman Bay: ‘Als merkontwikkelingsbureau moet je kennis hebben van alle vakgebieden.’ Bay vindt het een eer dat zowel reclamemensen als designers de kwaliteiten van het internationaal werkende bureau erkennen. De toetreding tot de eregalerij van de ADCN volgt op de erkenning van BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers), waar Bay sinds 1995 erelid is.
Bay en Anders richtten het branding en designbureau op samen met Visser en Van Raam. Nadat Van Raam stopte en Toscani kwam, veranderde de naam in VBAT. Inmiddels is Bay de enig overgebleven oprichter. Het bureau bestaat dit jaar 25 jaar en werkt vanaf dag één voor Mona en Brand Bier. Daarnaast werkt VBAT onder andere voor ING, NS en verschillende merken van het Heineken-concern.
Tijdens de presentatie van het nieuwe ADCN-reclamejaarboek werden ook de reclamemannen Diederick Koopal en Cor den Boer in de galerij opgenomen. De nieuwe ereleden zijn geïnterviewd voor het ADCN-reclamejaarboek. ‘Als je ondernemer wilt zijn, moet je buiten je eigen expertise treden’, zegt Bay daarin. ‘Je moet grenzeloos zijn in je belangstelling voor je eigen vakgebied en daarbuiten. Pas dan kun je een sparring partner worden voor je klanten.’