VEA omarmt het katholicisme
24-09-2008 (09:57) - Bureaus
Welke adverteerder kent het niet, die twijfel of je het allemaal wel goed doet? Of het schuldgevoel over een gemaakte misstap. En het gepeins over wat je nu echt aanmoet met ontwikkelingen als ‘social media’. eDay 2008 stond in het teken van ‘open up’. De online hogepriesters van VEA Evolve voegden de daad bij het woord, en stelden zich open voor de biecht. VEA Evolve vond een aantal priesters bereid de biecht af te nemen bij de online zondaars onder de bezoekers van de eDay. Daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. In de duisternis van de biechtstoel lieten de experts uit de online bureauwereld in anonimiteit hun licht schijnen over online trends (en hypes). De biechtgangers bleken nogal wat zonden te hebben begaan. Dat liep uiteen van het maken van een spelfout in een online advertentie tot het bekijken van erotische websites tijdens werktijd. Maar meestal ging het in de biechtstoel over onwetendheid. Hoe moet ik starten met ‘crowdsourcing’? Hoe houd ik mijn klanten binnen? Waarom zou ik klanten betrekken bij mijn product? De online fathers stuurden de biechters met een x-aantal ‘onze vaders’ en gericht advies naar huis.
De genade
Niet iedereen durfde de confrontatie met de hogepriesters aan. Sommige eDay bezoekers meenden alles al te weten, of hoefden niet zo nodig alles te weten. Voor wie wel durfde, bleek het biechten verlichtend te werken. Reacties liepen uiteen van ‘inspirerend’ tot ‘ik voel me lichter’. VEA Evolve wilde met de online fathers de rol van de online communicatiebureaus onder de aandacht brengen van adverteerders en communicatiespecialisten. Die laten zich vaak overdonderen door de mogelijkheden, en worden meegesleept in buzzwords en hypes. De kunst is te filteren wat echt belangrijk voor een merk is. En juist dat kunnen de online bureaus als geen ander. In de schemer viel het niet mee ze te herkennen, maar de volgende priesters zaten klaar: Bas Berkestijn (Woedend!), Mathijs Boonstra (Clockwork), Alain Dujardin (OER), Jelle Kolleman (Redurban), Peter de Lange (LEMZ), Frank Meeuwsen (Rhinofly), Sebastiaan van Rijnsoever (QI) en Koen Verhagen (.Bone).