Zoek & Vind-campagne De Telefoongids succes
16-08-2011 (09:24) - Bureaus
De crossmediale campagne die De Telefoongids heeft ingezet om de nieuwe Zoek & Vind app onder de aandacht te brengen heeft voor veel belangstelling gezorgd. Om de app te promoten ontwikkelde De Telefoongids een geïntegreerde campagne gericht op TV, bioscoop, online, mobiel, outdoor en digital out of home/narrowcasting (openbaar vervoer). Dankzij deze campagne -waarin vijf verhaallijnen van een overval centraal staan- is het aantal downloads van de app sinds de start op 4 juli, verdrievoudigd.
De campagne is in twee delen gelanceerd, verdeeld over meerdere weken. De films zijn gemaakt vanuit het perspectief van twee voor De Telefoongids belangrijke doelgroepen: MKB'ers en consumenten. In het eerste deel, dat online en op TV te zien is, ontmoet de kijker 5 MKB'ers die eigenhandig kleine commercials maken met hun iPhone waarin ze hun bedrijf of winkel adverteren. Op de achtergrond zijn steeds drie dezelfde verdachte mannen te zien, die de opnames van de MKB'ers verstoren.
Enkele weken na de release van de 5 MKB filmpjes is de 'hoofdfilm' gelanceerd. Hierin wordt precies hetzelfde verhaal verteld, maar dit keer vanuit het perspectief van de drie verdachte mannen. Als typische consumenten hebben de drie mannen de 'Zoek & Vind App' gebruikt om op handige wijze diverse artikelen te kopen voor een bankoverval.
Voor de online en mobiele campagne zijn contextuele banners ontwikkeld voor de sites waarop De Telefoongids adverteert, evenals een SEA campagne voor op de mobiele site van Google en pre-rolls die in-app getoond werden. Voor de outdoor uitingen waren 10 verschillende abri’s en spreads op stations te zien met daarop een speciale QR code. Voor outdoor en narrowcasting heeft De Telefoongids vooral gekeken naar waar en wanneer mensen mobiel internet gebruikten: onderweg (op stations, in het openbaar vervoer), en wanneer men aan het wachten is.
Het concept van de TV commercials is volledig doorgetrokken in de verdere uitingen en platforms van de campagne. Dit alles heeft geleidt tot een herkenbare en succesvolle campagne. De Zoek & Vind campagne is gecreëerd, geregisseerd en geproduceerd door creatief bureau Pool Worldwide.