Dawn en Oxfam Novib gebruiken krachtige illustratie voor gendergelijkheid

08-03-2023 (10:06) - Campagnes

In de week van internationale vrouwendag, 8 maart, lanceert Oxfam Novib een nieuwe campagne gericht op  genderongelijkheid in de samenleving. De campagne is ontwikkeld samen met Dawn en illustrator Xaviera Altena.

Oxfam Novib wil laten zien wat genderongelijkheid betekent voor iedereen die zich niet als man identificeert.

Sprekende illustraties en krachtige copy

Oxfam Novib zet zich al langer in tegen deze ongelijkheid. Met de campagne willen zij laten zien dat ongelijkheid geen landsgrenzen kent. ‘De strijd voor gelijkheid is er een die dagelijks door velen wordt gevoerd in Nederland. Van de hoeveelheid vrouwen in het kabinet tot de pay gap. Een strijd die ook Dawn dichtbij het hart ligt. Vanuit die gedachte vragen we met sprekende illustratie en krachtige copy aandacht voor deze strijd. Zo positioneren we het merk Oxfam Novib midden in de strijd voor gelijkheid en dus midden in de samenleving.’ Aldus Tessa Dekeukeleire, strateeg bij Dawn.

Noodzaak

Lilian Alibux, Directeur Engagement Oxfam Novib: ‘In Nederland heeft 1 op de 3 vrouwen te maken met seksueel geweld, dat zijn bizarre cijfers. We weten uit onderzoek dat bedrijven beter presteren met meer vrouwen in de top en nóg beter bij multi-culturele diversiteit. En samenlevingen waarin iedereen gelijk is, zijn veiliger. Maar desondanks, doen we te weinig om dat te bereiken. Het is daarom noodzaak dat we van gendergelijkheid de normaalste zaak van de wereld te maken.’ De campagne is tot het einde van deze maand te zien op televisie, digital out of home en online en is een vervolg op de Davos-campagne eerder dit jaar die zich richtte op de sociaal-economische ongelijkheid. 

Credits

Klant: Oxfam Novib
Bureau: dawn. A Springbok Agency
Productie: Dawn en Xaviera Altena.