Denk Unlimited: leer gebarentaal op TikTok

24-05-2023 (11:09) - Campagnes

T-Mobile lanceert vandaag een social media activatie om Nederland te laten ervaren wat Denk Unlimited betekent. De hoofdrol is weggelegd voor Court (22). Hij is doof, danser en performer. Gebarentaal is zijn moedertaal. Samen met artiesten sor en Sigourney K brengt hij met deze campagne een track, dans en bijbehorende TikTok-filter uit om jongeren kennis te laten maken met de Nederlandse Gebarentaal (NGT).

De nieuwe track heeft de passende naam 'Lichaamstaal'. De activatie is onderdeel van de Denk Unlimited campagne, die op TV gelanceerd is met rapper en spoken-word artist Fresku. Beiden komen uit de koker van T-Mobile's vaste bureau TBWA\NEBOKO.

Technologie, muziek en dans

Voor Court (22 jaar) is het zijn missie om dans en gebaren te combineren zodat iedereen de Nederlandse Gebarentaal kan leren. Een grote opgave als je weet dat naar schatting slechts 1,7% van de Nederlanders de Nederlandse Gebarentaal (NGT) beheerst. Dat betekent dat verreweg de meeste Nederlanders op andere manieren en met hulpmiddelen contact moeten leggen met de ruim 1,5 miljoen slechthorende en dove mensen in ons land. Vooral voor de 18.000 mensen met NGT als moedertaal is dit een grote uitdaging. Samen met T-Mobile en de Nederlandse artiesten sor (slechthorend) en Sigourney K, wil Court hier verandering in brengen. Samen schreven zij de track ‘Lichaamstaal’ met bijpassende choreografie. Daarmee is een TikTok-filter ontwikkeld om de choreografie van de dans te oefenen én zo gemakkelijk gebarentaal te leren.

Het is de eerste keer dat in Nederland met dans, muziek en technologie op grote schaal aandacht gevraagd wordt voor de Nederlandse Gebarentaal. De keuze voor TikTok in de campagne, volgt op de grote populariteit van het platform onder jongeren. Een video over contact maken met doven was in 2022 nog één van de de populairste TikTok tutorials van 2022. 

Jefta den Dulk, Manager Social Campaigns & Branded Content T-Mobile: “In Court zien wij iemand met een Unlimited mindset. Zijn missie om via social media mensen te verbinden heeft veel raakvlakken met die van ons; we won’t stop until everyone is connected. Daarom geven we Court graag een groter online podium. Ik hoop dat deze activatie ervoor zorgt dat meer jongeren kennismaken met NGT en de bijzondere cultuur en talenten van doven.”

De nieuwste Unlimited-campagne van T-Mobile staat vanaf vandaag online.

Klant: T-Mobile.
Bureau: TBWA\NEBOKO.
Productiemaatschappij: WeFilm.
Regie & camera: Dennis Lubbers.
In samenwerking met: Sigourney K, sor, Saffeh, 20Hertz, TYD, Massive Music.