SheDecides en Rutgers strijden voor keuzevrijheid: 'Haar keuze, onze missie'
SheDecides en Rutgers lanceren de campagne 'Haar keuze, onze missie', ontwikkeld door Let's Peak. De partijen willen dat vrouwen zonder oordeel of dwang eigen keuzes kunnen maken op het gebied van seksualiteit en veilige abortus.
Jaarlijks vinden er wereldwijd 25 miljoen onveilige abortussen plaats, met duizenden sterfgevallen als gevolg. Deze schrijnende realiteit bevestigt de urgentie van de campagne, die mensen oproept samen op te komen voor het recht op eigen keuzes voor iedere vrouw, ongeacht haar situatie of locatie.
In een krachtige video spreken bekende en minder bekende Nederlandse vrouwen, waaronder Pia Dijkstra, Sacha de Boer en Stella Bergsma, zich direct tot de kijker. Ze benadrukken dat elke vrouw zelf mag beslissen en roepen op tot steun voor de missie van SheDecides. De campagne bevat daarnaast een sterk visueel element waarin geïllustreerde vrouwen symbool staan voor zij die geen vrijheid hebben in hun keuzes.
Pijnlijke waarheid
Volgens Siobhan de Haas, fondsenwerver bij Rutgers, legt de campagne een pijnlijke waarheid bloot. “Miljoenen vrouwen kunnen nog steeds niet vrij beslissen over hun eigen lichaam. Deze campagne belicht deze realiteit en roept op tot actie.”
Maurice Stam, creatief strateeg bij Let’s Peak, benadrukt het belang van een boodschap die krachtig en visueel impactvol is. “We wilden een verhaal vertellen dat vrouwen wereldwijd aanmoedigt zich gehoord en gesteund te voelen. Onze ervaring in de goede doelen sector heeft geholpen om een concept neer te zetten dat mensen echt activeert."
De campagne wordt gelanceerd via social media, STER-online en op verschillende nieuwswebsites.
Credits
Opdrachtgever: Rutgers en SheDecides; Siobhan de Haas, Merlijn Stoffels
Bureau: Let’s Peak; Maurice Stam, Marloes van Kemenade, Zoé Schalkx
Productie: SKIRR.
Montage: Maikel Hurts
Fotografie: Dave Straatmeijer
Visagie: Roxanne Bierhuis
Content creatie: Let's Peak
Media-inkoop: Melle Bekker, Let’s Peak
PR: Rutgers