Uitvaartverzekeraar breekt ijs voor goed gesprek
19-07-2022 (16:20) - Campagnes
Uitvaartverzekeraar Ardanta, een merk van a.s.r., lanceert morgen een zomercampagne waarvan de video 'Met wie breek jij het ijs' onderdeel is.
In deze video, waarin oud-Olympisch kampioen schaatsen Mark Tuitert een hoofdrol speelt, wil Ardanta anderen inspireren een fijn en open gesprek te voeren over het leven en de dood.
Zo’n gesprek met je partner, vriend of familielid is erg belangrijk volgens de uitvaartverzekeraar, want uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst tweederde van alle Nederlanders het een moeilijk gespreksonderwerp vindt. Vooral voor mensen met een partner en degenen met jonge kinderen. En 21% denkt er liever helemaal niet over na. Met de 'breek het ijs-gesprekken' wil Ardanta Nederlanders stimuleren om in gesprek te gaan.
Hoe breek je het ijs over de dood?
De reden dat Ardanta deze campagne heeft opgezet is omdat praten over de dood nog altijd niet gewoon of gemakkelijk is. Zeker het delen van eigen uitvaartwensen is voor veel mensen heel confronterend. Uit onderzoek blijkt dat er bij nabestaanden wel behoefte is om te weten wat de ander wil. Maar hoe breek je het ijs over een beladen onderwerp als ‘de dood’?
De 'breek het ijs-campagne' van Ardanta wil laten zien dat zo’n gesprek niet moeilijk en zwaar hoeft zijn, als je juist niét over de dood praat maar over het leven. Het is een aanzet om dit in de zomer op een luchtige manier te bespreken met elkaar en met vrienden en familie. Dat juist een uitvaartverzekeraar niet over de dood communiceert maar over het leven, is bijzonder.
Mark Tuitert beantwoordt levensvragen
Met Mark Tuitert is een interview gehouden waarin hij heel open vertelt over zijn eigen gevoel en kijk op het leven en de dood. Daarvoor beantwoordt de schaatser op initiatief van Ardanta een aantal levensvragen die een inspiratie kunnen zijn om met je naasten zo’n 'breek het ijs-gesprek' te hebben.