Voedingscentrum en Truman maken 'eetdrammen' bespreekbaar

Voedingscentrum en Truman maken 'eetdrammen' bespreekbaar

08-10-2025 (15:57) - Campagnes

Van supermarkten tot winkelstraten en van tankstations tot social media: op veel plekken wordt wordt ongezond eten opgedrongen. Met een deels AI-gegeneerde campagne laten Voedingscentrum en bureau Truman hoe het zogeheten 'eetdrammen' invloed heeft op onze eetkeuzes en slecht is voor de gezondheid.

Het Voedingscentrum ziet het als haar verantwoordelijkheid om consumenten weerbaar te maken in een omgeving die hen dagelijks verleidt tot ongezond eten. Hoewel we denken zelf te kiezen wat we eten, worden die keuzes sterk gestuurd door wat er om ons heen beschikbaar, zichtbaar en gemakkelijk is. Gezond kiezen is nu allesbehalve vanzelfsprekend. Dat moet veranderen volgens het Centrum.

Herkenbaar concept

Met de introductie van het nieuwe woord 'eetdrammen' laat het Voedingscentrum zien hoe het 'drammende' voedingsaanbod een gezonde samenleving in de weg zit. De campagne laat zien dat het een maatschappelijk probleem is, niet dat van het individu. Het nieuwe woord maakt het maatschappelijke gesprek makkelijker.

Want praten over ‘ongezonde eetomgevingen’ blijft lastig. Het begrip klinkt technisch en is niet ingeburgerd in het dagelijks taalgebruik. Met het woord 'eetdrammen' wordt een naam gegeven aan dat herkenbare gevoel; en wordt het probleem zichtbaar, bespreekbaar en bekritiseerbaar.

Stijgende cijfers obesitas
Als er niets verandert, heeft in 2050 64% van de Nederlanders overgewicht. Vooral bij 18- tot en met 44-jarigen is de stijging sterk. Volgens het Voedingscentrum vraagt dit om structurele verandering van de voedselomgeving, waarin gezond en ongezond eten beter in balans is met elkaar. De steun van consumenten, aanbieders en politiek is cruciaal voor succes.

Hulp van AI

De ongezonde voedselomgeving kreeg in de campagne een gezicht via levensechte mascottes. Denk aan een overenthousiaste zak chips of een ijsje dat iemand achternazit. Deze figuren en de video’s zijn gemaakt met AI en vormen samen een herkenbare, creatieve en opvallende vertaling van een eetomgeving die zich voortdurend opdringt. Een productie die tot stand kwam in samenwerking met Hai Agency.

Credits

Bureau: Truman Amsterdam
Klant: Voedingscentrum
Verantwoordelijk bij klant: Nadine Sevriens, Kitty van Wijk, Heleen Schuit-van Raamsdonk
Concept en creatie: Truman Amsterdam
AI-video: Hai Agency
Grading: Erik Edit
Muziek: Studio Blob