Cannes Report (1):

Cannes Report (1): "Skip de grote namen"

18-06-2024 (09:00) - Cannes

Bonjour! Live vanuit Cannes waar de zon gelukkig wél schijnt, delen we deze week al onze bevindingen. Nog meer zien van het festival? Volg ons op Instagram @fonkmag. Terwijl we ons klaarmaken voor dag twee, is hier wat ons op is gevallen op dag één. 

1. Creators, creators, creators!

Cannes zet dit jaar vol in op influencers en creators. Niet alleen met een nieuwe categorie “Social and Influencers” waar influencercollabs awards kunnen winnen, maar ook op het festival zelf. Met backdrops voor selfies en TikToks, photobooths en zelfs een TikTok For Creators rooftop (met heel lekkere Turkse koffie, tip!) zorgen ze ervoor dat iedereen automatisch content maakt. Ook de slogan van dit jaar “This is your moment. Make history.” roept op om zelf ook los te gaan op Insta stories. Daarnaast worden er ook heel wat influencers ingevlogen als speakers, van Victoria Paris tot Alix Earle. Dit alles zorgt voor een jong, fris en opvallend vrouwelijk publiek bij talks waar creators spreken. Misschien lukt het hierdoor eindelijk om het Mad Men-imago van de reclamewereld te breken.

2. Lachen of huilen
Het - tot nu toe - geshortlistte werk is veelal in twee categorieën op te delen: heel erg grappig of mega emotioneel en maatschappelijk. Van Dove die Midjourney inclusiever maakt tot Heinz die domineert in de basement. Dit is ook te zien aan de eerste Nederlandse winnaar van deze editie: zilver voor Dentsu Creative met ‘Stukje van mij’ voor KPN.

3. Inclusiviteit is belangrijker dan ooit

Dit zie je aan de talks (tip om terug te kijken: Insert your preferred DE&I Title here) maar ook aan het festival zelf. Ze hebben juryleden uit meer landen dan ooit, voor het eerst pronoun badges die je kan ophalen en veel shortlists gaan over de wereld meer toegankelijk maken.

4. Een nieuwe categorie!

Dit jaar is er een nieuwe categorie toegevoegd: “Luxury and lifestyle”. Super interessant voor social bureaus, aangezien verwacht wordt dat Gen-Z in 2030 80% van alle luxury aankopen doet. Heel goed om te zien dat merken als Burberry en Diesel een compleet nieuwe weg inslaan op social media.

Onze tip? Skip de grote namen, die praten vooral over zichzelf, maar ga naar de kleinere talks op intiemere stages. Die waren op dag 1 in ieder geval het meest inspirerend.

Oh! En als je ons ziet rondlopen, tik ons vooral aan. Tot morgen!

Sietske Walles, Anastasia Zemleanschih, Sem Kapiteijn - team FONK