Cannes Report (3): smullen voor fans van bekende koppen!
Goedemorgen! Tot in de late uurtjes stonden wij te dansen op het welbekende MMMMultifest. Voor iedereen die dacht dat we niet naar de feestjes zijn geweest: maak je geen zorgen, die update komt vrijdag. Maar dat houdt ons niet tegen om jullie te voorzien van een verse recap van dag drie. De tijd vliegt! Gisteren was misschien niet de zonnigste dag met veel bewolking en af en toe een bui – het lijkt wel een weerbericht. Toch mocht het de pret niet drukken. We vertellen je graag meer over onze avonturen.
In een zigzaggende rij stonden honderden nieuwsgierige bezoekers voor het Lumière Theater, in afwachting van een bijzonder persoon: Elon Musk. Misschien ken je hem wel. De CTO van X (hoe heette dat vroeger ook alweer?), filantroop en oprichter van Tesla, SpaceX en The Boring Company. Ga zo nog maar even door. Misschien hadden we op dag #1 niet zo’n statement moeten maken, want Sem en Anastasia belandden bijna op de front row om een glimp van Elon op te vangen.
‘Go fuck yourself’
Met deze reactie kwam Musk vorig jaar toen veel adverteerders besloten X te weren, vanwege expliciete content op het platform. Mark Read, CEO van WPP én leider van het gesprek, confronteerde de multimiljonair (foto boven) onmiddellijk met deze pikante uitspraak. Musk draaide er niet om heen: ‘X staat voor vrijheid van meningsuiting, niks of niemand gaat mij vertellen wat er wel of niet op het platform belandt.’
Crisis of meaning
Ook het onderwerp AI bleef natuurlijk niet onbesproken. Musk vreest een crisis of meaning in de nabije toekomst. Hij vraagt zich af: wat is de waarde van wat wij doen, als AI het beter kan? ‘AI geen bullshit’, drukte hij ons op het hart. ‘Alleen de bedrijven die het beste om kunnen gaan met AI, zullen overleven’.
Nog meer AI
De populariteit van AI ging verder dan de muren van het Palais. Het was zelfs een hot topic in café Boussole Carrée, de bruisende thuisbasis van de Embassy of Dutch Creativity. Ainigma organiseerde hier een talk over hoe we generatieve AI voor iedereen toegankelijk kunnen maken.
Veel mensen van de oude garde (sorry millennials en boomers) vinden AI namelijk net zo ingewikkeld als hogere wiskunde. Maar volgens Arne Mosselman, strateeg bij het eerdergenoemde bureau, is de oplossing kinderlijk eenvoudig: “Probeer het gewoon! Ga achter je laptop zitten, speel met AI, en ontdek hoe easy peasy het eigenlijk is.”
Koninklijk bezoek
Blauw Bloed fans, opgelet! Want niemand minder dan prins Constantijn was op bezoek bij de Embassy of Dutch Creativity. Als ambassadeur van Techleap vertelde hij hoe je de start-up game kunt ownen. Later op de middag kwam er nog meer geweldig nieuws: Media.Monks en Techleap gaan samen Nederlandse scale-ups helpen om met slimme marketing te groeien. Meer daarover lees je hier!
Wij zijn misschien niet zo beroemd als Musk en prins Constantijn, maar mocht je ons tegenkomen: twijfel niet en vraag om die foto! Misschien krijg je ook nog een handtekening ;). Dat was ‘m alweer voor vandaag. Tot morgen!
Sietske Walles, Anastasia Zemleanschih, Sem Kapiteijn - team FONK
Fotogafie header: Getty Images