Op weg naar Cannes met Femke Blok

19-06-2018 (09:52) - Cannes

Creative Holland zit ook in Cannes, en als organisatie die graag samenwerkingen in de creatieve industrie ondersteunt is dat helemaal geen gek idee. Innovatie gedreven door design, en dan bijvoorbeeld voor de energiesector, agricultuur en de gezondheidszorg. Femke Blok is de Coördinator Internationaal Topteam Creatieve Industrie. 


In Cannes met Creative Holland. Vertel, wat gaan jullie daar doen?

Als Creative Holland ondersteunen wij de Embassy of Dutch Creativity, het platform dat tijdens Cannes Lions festival de Nederlandse creativiteit promoot en viert, met als doel om Nederlandse creatieve bureaus onder de aandacht te brengen bij internationale opdrachtgevers. We ondersteunen dit dankzij vijf organisaties die hun krachten bundelen: ADCN, Dutch Digital Agencies en Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en de VEA. Door deze samenwerking wordt een breed selectie uit Nederlandse creatieve sector getoond: van reclame, digital en design, tot aan audio en film. Die veelzijdigheid maakt naar mijn idee de presentatie van Embassy of Dutch Creativiteit zo sterk, want we vertellen één verhaal, namelijk dat van de Nederlandse creativiteit. 

 

geen wij van wc-eend 


Maar wat is dan precies die Nederlandse creativiteit? Wat zijn de kenmerken?

Nederlandse creatieve bureaus onderscheiden zich door hun mentaliteit. De aandacht gaat niet alleen uit naar esthetiek, maar ook naar functie. Voor wie is het bestemd en wat is het effect? Hierbij worden grenzen verlegd en er wordt met plezier geëxperimenteerd. Dat blijkt ook uit het programma van The Embassy of Dutch Creativity, waarbij duurzaamheid centraal wordt gesteld. Een kritische blik op de eigen vakbroeders door de belangrijke vraag te stellen of creativiteit en duurzaamheid binnen dit beroep wel samen kunnen gaan. Het programma beperkt zich hierdoor niet tot ‘Wij van WC eend’. Door kritisch te kijken naar de eigen industrie en haar functie toont het Nederlandse platform zich onderscheidend en is daarmee relevant voor alle bezoekers van Cannes Lions, voor potentiële businesspartners en de internationale pers.