39% van de Nederlanders wil minder abonnementen

39% van de Nederlanders wil minder abonnementen

23-10-2024 (10:35) - Economisch

Gemiddeld heeft elke Nederlander drie abonnementen. Toch is niet iedereen even blij met het aantal abonnementen waar ze aan vast zitten: maar liefst 39% is van plan om het aantal online abonnementen dat ze hebben te verminderen. Dat blijkt uit onderzoek van fintechplatform Adyen.

De meeste consumenten zijn aangesloten bij een film- of TV-dienst (76% van de abonnementen). Ook muziekstreaming (51%) blijkt populair onder de Nederlanders. Op de derde plaats staat een sportschoolabonnement (41%), gevolgd door bezorgdiensten zoals Amazon Prime of Bol Select (40%), waarmee abonnementhouders toegang krijgen tot snellere of betere opties voor online shopping. Ook online supermarkten met abonnementsmodellen en regelmatige bezorging van boodschappen aan huis, zoals HelloFresh, zijn steeds populairder (28%).

Gemiddeld hebben Nederlanders drie abonnementen waar zij maandelijks 23 euro aan besteden. Volwassenen tussen de 25 en 34 jaar zijn de grootste gebruikers, met gemiddeld 3,5 lidmaatschappen per persoon, wat hen ongeveer 20 euro per maand kost.

'HelloFresh, Bloomon, Spotify… Onze maatschappij evolueert steeds meer naar een abonnementsmodel”, zegt Julien Marlier, Country Manager Benelux bij Adyen. 'Voor retailers bieden abonnementen een kans om duurzame klantrelaties op te bouwen, mits ze waarde bieden voor de consument. Zo lanceerde de Belgische voetbalclub RSC Anderlecht onlangs een maandelijks lidmaatschap. De club zag meteen een toename van het aantal inschrijvingen, onder andere onder studenten.'

Betalen zonder problemen

Bijna een derde van de online retailers (30%) overweegt binnenkort een abonnementsdienst aan te bieden. Door het brede aanbod moeten retailers echter meer bieden dan alleen een service. 'Het is belangrijk dat klanten moeiteloos kunnen abonneren op terugkerende betalingen', vervolgt Julien.

De meeste Nederlanders (76%) zullen namelijk geen abonnement afsluiten als hun favoriete betaalmethode niet beschikbaar is. 'Gebruiksgemak, keuzevrijheid en het behouden van het vertrouwen van de consument zijn hierbij essentieel. Bedrijven die een abonnementsmodel aanbieden, moeten de consument centraal stellen. Zo niet, zal de relatie met de klant van korte duur zijn, zoals gebleken is uit het onderzoek', aldus Marlier.


Bureaus

Media

Marketing