ABN AMRO waarschuwt: jongeren bovengemiddeld vaak slachtoffer van fraude

ABN AMRO waarschuwt: jongeren bovengemiddeld vaak slachtoffer van fraude

07-11-2024 (10:17) - Economisch

Jongeren zijn bovengemiddeld vaak slachtoffer van online criminaliteit. Afgelopen jaar werd 1 op 13 online opgelicht. Uit onderzoek van ABN AMRO onder 300 jongeren van 15-17 jaar blijkt ook dat deze groep Nederlanders online oplichting - zoals aankoopfraude - nauwelijks melden bij de politie, of bij de bank zelf.

Dit suggereert dat jongeren fraude als normaal zien en de financiële schade voor lief nemen. Bovendien hebben jongeren minder kennis over verschillende vormen van fraude, en nemen zij minder maatregelen om te voorkomen dat zij hiervan slachtoffer worden.

Minder kennis, minder zorgen

Slechts drie op de tien jongeren die slachtoffer zijn geworden van online fraude, maakt hiervan melding bij een instantie. Bij de leeftijdsgroep 35 tot 45 jaar geldt dat voor bijna de helft (46 procent). Een kwart (23 procent) van alle jongeren zegt de risico’s van online fraude te kennen en daarvoor alle maatregelen te hebben getroffen. Bij volwassenen geldt dit voor 43 procent. 26 procent van de jongeren kent de risico’s van online fraude niet en maakt zich daar ook geen zorgen over. Bij volwassen is deze groep fors kleiner (11 procent). De helft van de jongeren praat nooit met zijn of haar omgeving over veilig bankieren en fraude.

Jongeren meest vaak slachtoffer

1 op de 13 jongeren van 15 tot en met 17 jaar wordt slachtoffer van online oplichting, zoals aankoopfraude, zo blijkt uit cijfers van het CBS en ook uit het onderzoek van ABN AMRO. Maar hoewel jongeren bovengemiddeld vaak in de trucs van online oplichters trappen, ondernemen zij hierna opvallend weinig actie. Het aantal fraudemeldingen van deze groep is verwaarloosbaar en ligt vergeleken met andere leeftijdsgroepen bovendien relatief ver onder het gemiddeld aantal meldingen, zo blijkt uit de interne gegevens van de fraude-afdeling van ABN AMRO. Dat beeld wordt opnieuw bevestigd door het CBS, waaruit blijkt dat jongeren structureel, bij alle instanties, zich het minst vaak melden.

40.000 lege dozen per jaar

“We krijgen opvallend weinig fraudemeldingen van jongeren, dus ik vind deze resultaten niet verrassend, maar wel zorgwekkend”, zegt Marco Hendriks fraude-expert van ABN AMRO. “Binnen de generatie die nu aan de vooravond staat van financiële volwassenheid lijkt het beeld te bestaan dat fraude erbij hoort. Fraude blijft een hardnekkig probleem, maar het is nooit normaal om te worden opgelicht. We roepen dan ook op om hier altijd over aan de bel te trekken. Als meldingen en aangiftes uitblijven, kunnen fraudeurs ongestoord hun gang blijven gaan. Dat bijna 40.000 jongeren dit jaar een metaforische lege doos hebben ontvangen, is wat ons betreft geen bijkomstigheid om in te berusten.”


Bureaus

Media

Marketing