AH heeft tòch weer gelijk
10-10-2012 (08:50) - Economisch
De Persgroep Advertising heeft met Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Uit het Winkelonderzoek 2012 blijkt volgens de onderzoekers dat ons winkelgedrag verandert in tijden van crisis. Dus: er wordt bewuster boodschappen gedaan, consumenten kiezen vaker gezonde producten en er wordt op de kleintjes gelet. Ruim 1.800 lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool deden mee aan het Winkelonderzoek.
Enkele onderzoeksresultaten: 41% van de respondenten heeft in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21% juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit blijkt ook het geval voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven volgens eigen zeggen gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaar maaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit. Consumenten met een kleiner boodschappenbudget, letten meer op prijs. 51% van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54% koopt vaker producten in de aanbieding. Albert Heijn kan dus nog steeds op de kleintjes blijven letten.