Bedrijven zonder reputatievet weinig voorbereid op aanvallen

26-06-2012 (08:39) - Economisch

Uit recent onderzoek van Porter Novelli en het vakblad Communicatie blijkt dat het merendeel van de bedrijven niet echt is voorbereid op een 'reputatieaanval' en online zeer kwetsbaar is in een wereld waarin inmiddels 24/7 over ze wordt gesproken. Vroeger hadden organisaties in crisis vierentwintig uur om zich te bezinnen op een reactie en de te ondernemen stappen. Dat timeframe is nu vaak hooguit nog een uur. Organisaties moeten zich met hoge snelheid voorbereiden op deze nieuwe situatie. Dat betoogt Frank Peters, crisisexpert en managing director Nederland van het internationale public relationsadviesbureau Porter Novelli, in het nieuwe boek 'Reputatie onder druk'. 
 
Internet en social media hebben de druk op organisaties extreem opgevoerd. Volgens Peters moeten organisaties wakker worden voor het te laat is en inzien dat de omgeving de macht heeft over hun merk en reputatie. Bovendien wordt online reputatiemanagement, een belangrijke component van crisiscommunicatie, nog steeds niet echt gedragen door de top en mist een geïntegreerde toepassing ervan in de organisatie. 
 
‘Een crisis overkomt ons uiteindelijk allemaal een keer en dan is het zaak daarop voorbereid te zijn,’ licht hij verder toe. De reputatie wordt vandaag primair beïnvloedt door de factor 'responsiveness', ofwel de wijze waarop en snelheid waarmee organisaties reageren op onverwachte situaties. ‘Dat bewustzijn ontbreekt nu nog in veel bestuurskamers en dat wil ik met mijn verhaal helpen veranderen.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing