Bijna 40% consumenten wacht op Black Friday

Bijna 40% consumenten wacht op Black Friday

24-11-2022 (13:40) - Economisch

Bijna twee op de vijf (37%) van de Nederlandse consumenten wachten op Black Friday en Cyber Monday met het kopen van cadeaus voor de feestdagen. Hoewel deze dagen bekend staan om hoge kortingsacties, is niet iedereen hier vatbaar voor. Dit blijkt uit onderzoek van Lightspeed, waarin duizend Nederlanders zijn gevraagd naar hun koopgedrag rond de feestdagen.

Ondanks de inflatie staat bijna de helft (46%) neutraal tegenover Black Friday. 11% geeft zelfs aan deze acties juist opzettelijk te vermijden. Verder start bijna twee vijfde (39%) van de Nederlandse consumenten met het doen van inkopen voor de feestdagen in de maand november. 17% begint hier zelfs al mee in oktober.

In-store weer in opmars

Meer dan een derde (35%) van de respondenten geven aan cadeaus voor de feestdagen voor de helft online en voor de helft in fysieke winkels te kopen. Een vergelijkbaar percentage (32%) shopt voornamelijk online en 13% schaft alleen online cadeaus aan. Daartegenover geeft 12% aan graag op pad te gaan en voornamelijk in fysieke winkels te kopen. 5% van de consumenten shopt volledig offline.

Kleine retailers populair

Kleine, onafhankelijke winkels zijn naast de grote retailers een populaire keuze bij het winkelpubliek. Een derde winkelt even veel bij kleine, onafhankelijke winkels als bij grotere winkels en 6% geeft aan hun inkopen voornamelijk bij kleine retailers te doen. 3% winkelt enkel bij kleine retailers. Verder doet ruim een kwart (28%) van de respondenten alle feestdagen-aankopen bij grote retailers zoals Amazon, Bol en de Bijenkorf. 24% koopt voornamelijk bij grote (web)winkels.

Steunen van lokale economie

Bijna twee op vijf (38%) van de Nederlandse consumenten die ervoor kiezen om bij onafhankelijke, kleinere winkels te shoppen, geeft aan dit te doen om de lokale economie en de winkeleigenaren te steunen. Daarnaast zegt 30% dit uit gewoonte te doen. Extra ondersteuning in tijden van inflatie is voor 18% een reden om juist bij kleinere retailers inkopen te doen.

Speelgoed, kleding en cosmetica in trek

Bijna de helft (47%) van de consumenten van plan om als cadeau voor de feestdagen speelgoed aan te schaffen. Dit wordt gevolgd door kleding en accessoires (45%) en cosmetica en parfum (43%). Ook zijn cadeaubonnen populair (41%). Reizen en dagtrips zijn met 10% het minst in trek om als cadeau te geven.

Uitdaging voor retailers

Ewout van Rossum, Regional Retail Manager Benelux bij Lightspeed: “De shopdagen Black Friday en Cyber Monday komen oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, maar zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse cultuur. Vooral in het huidige economische klimaat zijn deze populaire kortingsacties enorm welkom. Dit wordt dan ook door ons onderzoek bevestigd. Het online shopgedrag dat is toegenomen door covid gaat nooit helemaal uit het retaillandschap verdwijnen, maar de terugkeer van de consument naar de winkelstraat is een beweging die ik toejuich. De grootste uitdaging voor retailers in de gehele Benelux is nu hoe zij hun klanten zowel online als in de winkel zo goed mogelijk kunnen bedienen. Zeker omdat online verkopen voor veel fysieke winkels een grotere bron van inkomsten zijn geworden: omnichannel retail blijft een groeimarkt.”

Over de enquête

1.000 Nederlandse consumenten namen deel aan deze enquête, die werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk marktonderzoeks- en enquêtebureau.


Bureaus

Media

Marketing