Bijna helft van Nederlanders trapt in impulsaankopen
Bijna de helft (48%) van de Nederlandse consumenten geeft aan zich door kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen te laten verleiden tot impulsaankopen. Denk hierbij aan acties zoals ‘drie halen, twee betalen’ of gratis artikelen vanaf een bepaald bestedingsbedrag. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland.
Met Black Friday in aantocht, vliegen de kortingen van (web)winkels consumenten deze maand om de oren. Toch blijkt niet iedereen gevoelig te zijn voor deze tijdelijke lokkertjes. Bijna een derde van de consumenten (31%) zegt juist vaker een weloverwogen, doordachte aankoop te doen na een uitgebreid onderzoek, dan een impulsaankoop.
Rol van gamificatie
Twintig procent van de consumenten legt sneller extra producten in hun winkelmandje als deze bij de kassa uitgestald staan, ook als ze die eigenlijk niet nodig hebben. Bij online aankopen heeft gamificatie invloed op het koopgedrag. Gamificatie voegt spelelementen toe aan het aankoopproces, zoals 'draai aan het wiel'-spellen of beloningen voor het uitnodigen van vrienden, in ruil voor kortingscodes of extra shoptegoed. Elf procent zegt sneller iets te kopen als de webwinkel spelelementen toevoegt aan het aankoopproces. Daarnaast zegt iets meer dan een op de vijf (22%) vaker online spontane aankopen te doen, dan in een fysieke winkel.
Hoeveel geven we uit aan impulsaankopen?
Maar liefst 35 procent van de respondenten geeft maandelijks tussen de €51 en €200 uit aan impulsaankopen, exclusief eet- en drinkwaren. Daarnaast besteedt negentien procent maandelijks tussen de €26 en €50 aan spontane aankopen, en 28 procent geeft hier tussen de €1 en €25 aan uit. Slechts één op de tien (9%) zegt nooit een impulsaankoop te doen, en veertien procent voelt zich achteraf schuldig over de gedane aankoop.
Ewout van Rossum, Regional Retail Director Benelux bij Lightspeed: “Uit onze cijfers en het jaarlijks groeiende aantal transacties rondom Black Friday in Nederland blijkt dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. Tegelijkertijd zien we een verschuiving: sommige winkels kiezen er bewust voor om niet mee te doen aan de kortingshype rondom Black Friday, of rekenen verzend- en retourkosten om consumenten bewuster te laten winkelen. Retailers kunnen de periode rondom Black Friday optimaal benutten door een marketingstrategie toe te passen die aansluit bij de voorkeuren van klanten. Gepersonaliseerde aanbiedingen vergroten klantloyaliteit en zorgen ervoor dat klanten zich gewaardeerd voelen .Op deze manier creëren retailers een duurzame klantrelatie, zonder aan te sturen op consumptiedrang en spijtaankopen.”