Branchevereniging PIBN blij met CBS-cijfers

21-05-2012 (08:39) - Economisch

Het CBS heeft zijn onderzoek naar het online winkelgedrag gepresenteerd. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederland voorop loopt in het online doen van aankopen, dat drie keer meer Nederlandse ouderen sinds 2006 online zijn gaan shoppen en dat reizen nog steeds de meest populaire online aankoop is. Maar dit is slechts het begin volgens de leden van het Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN); de branchevereniging van de meest innovatieve internetbureaus van Nederland die gezamenlijk de Nederlandse online industrie vertegenwoordigen. Enkele leden geven hun commentaar op dit onderzoek.
 
Adjan Kodde, directeur van Mirabeau: ‘Dit onderzoek is voor ons een bevestiging van ons sterke  vermoeden dat over de hele linie het online shoppen aan populariteit wint. Dit zijn klinkende cijfers. Er zijn echter twee zaken die ik mis in het onderzoek, maar wel belangrijk zijn voor de sector. Namelijk: de ‘waarom’-vraag, de duiding van de cijfers. Waar komt bijvoorbeeld de afname van het aantal financiële producten vandaan? Is dat een trend die sowieso heerst in de financiële markt of willen de mensen liever face-to-face zaken doen? Daarnaast mis ik informatie over wat de impact is van mobiele technologie op eCommerce. Speelt de smartphone een rol van betekenis en wat is bijvoorbeeld het aandeel van tablets, die pas ruim na 2006 op de markt zijn verschenen.’ 
 

Kodde vervolgt: ‘Een van de belangrijkste lessen die retailers uit dit onderzoek kunnen trekken is volgens mij dat het tijd is om serieus werk te maken van hun e-commerce-strategie. Nederland is om. De tijd van spelen is voorbij, het is nu tijd voor ambitieuze projecten waarbij offline en online-marketingstrategieën worden geïntegreerd. Zeker de gevestigde retailers moeten ook online klanten aan zich gaan binden anders is een nieuwkomer hen voor. Prijs, kwaliteit en service zijn hierbij de sleutelwoorden.’ 


PIBN

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing