Butternut Box haalt 327 miljoen euro op

05-09-2023 (12:26) - Economisch

Het Britse bedrijf Butternut Box maakt vers hondenvoer en staat bekend om zijn innovatieve benadering van deze nieuwe categorie binnen diervoeding. Het bedrijf heeft aangekondigd €327 miljoen te hebben opgehaald in hun laatste investeringsronde.

De financieringsronde werd geleid door General Atlantic, een equityfonds en ook de huidige investeerder L.Catterton deed mee aan deze nieuwe ronde. Butternut Box is het grootste verse hondenvoermerk binnen Europa. De missie van het merk is om geluk en gezondheid te leveren aan honden en baasjes over de hele wereld. Sinds de oprichting in 2016 is Butternut Box snel gegroeid en voedt inmiddels honden in Groot-Brittannië, Ierland, Nederland, België en recentelijk in Polen. Butternut Box is sinds eind 2021 in Nederland verkrijgbaar en verdrievoudigde het aantal nieuwe klanten in de Benelux het afgelopen jaar.

Onderdeel van gezin

Sinds de coronacrisis is het aantal honden in Nederland explosief toegenomen en stijgt de vraag naar premium diervoeding en supplementen enorm. In Europa zijn er 104 miljoen honden en het afgelopen jaar was de totale omzet in de diervoedingsindustrie 29,1 miljard euro. Mensen zien hun hond als onderdeel van hun gezin en zijn bereid om veel geld te spenderen aan hun trouwe viervoeter. Met de nieuwe investering gaat Butternut Box voortbouwen op deze trend en zich focussen op internationale expansie, inclusief het bouwen van nieuwe Europese productie- en distributiefaciliteiten. Door het opzetten van een eigen locatie heeft Butternut Box controle over hun eigen productie en emissie-uitstoot, waardoor ze sinds september 2022 ook een B Corp accreditatie hebben.

Langetermijnvisie

Kevin Glynn, mede-oprichter van Butternut Box, zei: "We zijn ontzettend blij om samen te werken met General Atlantic, een ongelooflijke investeerder die onze langetermijnvisie deelt over de ontwikkeling van de categorie verse huisdiervoeding in heel Europa. Het is fantastisch om verdere steun te krijgen van onze bestaande partner L Catterton, met wie we al jaren samenwerken en met ons gelooft in de kracht van VERS.”

117 miljoen

“Hoewel we al lang overtuigd zijn in de UK over de nieuwe categorie vers hondenvoer, ook na investeringen in de VS, zijn we onder de indruk van de manier waarop Butternut Box blijft innoveren en waarde levert aan zijn groeiende aantal klanten door heel Europa,” zegt Howard Steyn, partner bij L Catterton. Butternut Box heeft in eerdere rondes al meer dan €117 miljoen opgehaald met de hulp van investeringen van L Catterton, White Star Capital, Five Seasons Ventures, Passion Capital, Literacy Capital, Claret Capital en HSBC. De nieuwe investering is vele malen hoger dan ooit eerder opgehaald en dat in een economisch klimaat waar vele bedrijven het lastig hebben om financiering binnen te halen. 


Bureaus

Media

Marketing