Consument houdt hand op de knip door coronavirus

31-03-2020 (14:37) - Economisch

De consument geeft bewust minder geld uit door de coronacrisis en stelt grote aankopen uit. Dat blijkt uit een peiling die onderzoeksbureau MarketResponse afgelopen week heeft gehouden onder 515 Nederlanders naar de invloed van de coronacrisis op de bestedingen van consumenten.
 
Die invloed op het bestedingspatroon is groot. Ruim tweederde (69 procent) van de ondervraagden geeft aan dat het coronavirus invloed heeft op het bestedingsgedrag. Voor eenvijfde (21 procent) zijn de gevolgen van het virus zelfs aanleiding om de financiële planning om te gooien.
 

Voedsel en spelletjes

Mensen besteden hun geld op dot moment vooral aan voedsel en spelletjes. De top 3 van artikelen die nu meer worden aangeschaft bestaat uit respectievelijk eten en drinken, spelletjes en verzorgingsproducten. Producten die minder in de winkelwagen belanden zijn achtereenvolgens kleding, bloemen en tuinartikelen. De aanschaf van meubels, pc’s en tablets en kleding wordt voorlopig uitgesteld, zo leert de peiling.
 
Opvallend is dat de categorie computers en tablets hoog staat in het lijstje met uitgestelde aankopen. Dit ondanks dat er nu een groep is die juist voor thuiswerken in deze categorie aankopen doet. Voor de gemiddelde consument geldt echter dat deze aankopen nu vaak worden uitgesteld. De consument houdt de hand op de knip.
 

Vakantie uitgesteld

De crisis heeft vanzelfsprekend ook veel impact op de reisbranche. Meer dan een kwart (26 procent) van de Nederlanders geeft aan de vakantie later in het jaar te boeken, in de hoop dat het coronavirus dan voorbij is. Nu al geeft 14 procent van de ondervraagden aan de vakantie dit jaar over te slaan en 5 procent zegt het vakantiebudget aan iets anders te besteden.

Bureaus

Media

Marketing