Crisis treft mkb'er en zzp'er het zwaarst
17-10-2012 (08:37) - Economisch
92% van het mkb maakt zich zorgen over de crisis en de toekomst van hun onderneming. Zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Millward Brown in opdracht van BVA bond van adverteerders en Vea vereniging van communicatie-adviesbureaus.
Van de ondernemers ziet 80% creativiteit als dé manier om uit de crisis te komen. Een meerderheid van het kleinbedrijf (57%) zegt daar echter door de drukte van alledag niet aan toe te komen. Daarom openen BVA en Vea 15 november 2012, tijdens hun jaarlijkse event 'De 24 uur van de Reclame', de MKB Marathon. Daar krijgen duizend ondernemers de kans te sparren met de beste reclamecreatieven en -strategen van Nederland.
De crisis treft Nederland hard en het mkb in het bijzonder. Dit jaar 20.000 banen minder, volgend jaar naar schatting 34.000 extra ontslagen in het midden- en kleinbedrijf (bron: EIM, 24 september 2012). Het overgrote deel van ondernemend Nederland (92%) maakt zich zorgen. Twintig procent van de ondernemers heeft dagelijks te maken met de invloed van de crisis, 62% heeft er last van maar gaat wel gewoon door. De meeste ondernemers (61%) verwachten dat de economische crisis pas vanaf 2014 op z’n retour gaat.