Een op de vijf webshops nog niet klaar voor topdrukte Black Friday

Een op de vijf webshops nog niet klaar voor topdrukte Black Friday

11-11-2024 (14:31) - Economisch

Met Black Friday voor de deur verwacht je dat alle webshops klaar zijn voor de topdrukte die deze periode met zich meebrengt. Toch blijkt uit onderzoek van logistiek dienstverlener Wuunder dat één op de vijf webwinkels nog steeds aan het bepalen is welke aanpassingen zij willen doorvoeren om de piekperiode beter aan te kunnen.

Waar kijken deze webshops precies naar? Zo’n 20 procent overweegt aanpassingen in het check-out proces, zoals extra bezorgopties. Daarnaast kijkt 21 procent naar veranderingen in het logistieke proces, bijvoorbeeld door extra vervoerders in te schakelen. Dit alles om ervoor te zorgen dat bestellingen zelfs in de drukste periode nog zo snel mogelijk bij de klant aankomen.

Een grote groep webshops doet echter helemaal geen aanpassingen om de piekdrukte beter aan te kunnen. Bijna een kwart (23%) zal geen veranderingen aanbrengen in het check-out proces, en 22 procent past het logistieke proces niet aan.

Extra vervoerders, bezorgopties en -momenten

De bedrijven die wél aanpassingen overwegen of al hebben doorgevoerd, richten zich vooral op het orderpick- en bezorgproces. Zo geeft 49 procent aan extra personeel in te zetten voor orderpicking in de komende weken. Nog eens 27 procent heeft het orderpick-proces verder geoptimaliseerd, en 34 procent breidt de magazijncapaciteit uit.

In het bezorgproces worden voornamelijk extra vervoerders ingezet (26%) en bezorgopties, zoals pick-up points, toegevoegd (24%) om pakketten sneller bij klanten te krijgen. Verder biedt 23 procent van de webshops meer bezorgmomenten dan normaal aan, en één op de vijf werkt met bezorgopties die verder vooruit gepland zijn.

Jeroen Gehien, oprichter van Wuunder, geeft een belangrijke tip voor een soepele Black Friday-periode: "Communiceer realistische levertijden. Hiermee voorkom je niet alleen een hoog aantal retourzendingen van pakketten die niet meer voor Kerst aankomen, maar ook een toename van klantvragen over de levertijd. Dit is een betere oplossing dan extra kosten maken door de inzet van meer personeel en capaciteit."


Bureaus

Media

Marketing