Flinke groei producten Max Havelaar-keurmerk

09-06-2011 (09:06) - Economisch

Het volume van producten met het internationale Fairtrade keurmerk, in Nederland ook bekend als Max Havelaar keurmerk, steeg in Nederland in 2010 met 57 procent ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar.

Een belangrijke impuls voor de groei is de wijze waarop Nederlandse supermarkten hun aanbod verduurzamen. Steeds vaker worden grote volumes niet stapsgewijs maar in één keer onder het Fairtrade keurmerk gebracht. Zo besloot supermarktketen PLUS begin 2010 voor honderd procent over te stappen op bananen met Fairtrade keurmerk.

Peter d'Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: ‘Dit soort stappen van grote spelers betekenen een enorme versnelling van eerlijke handel. Wij zien dat door de keuze voor het Fairtrade keurmerk omzetten stijgen. Dat is prachtig, want dan winnen zowel boeren in ontwikkelingslanden als de bedrijven die hier overstappen op Fairtrade.’  Inmiddels werken in Nederland 122 bedrijven met het wereldwijd toegepaste Fairtrade keurmerk, in 2009 waren dat er 107.

De groei in kilo's is mede te danken aan het feit dat eerlijke handel steeds gewoner wordt. Op steeds meer plekken worden Fairtrade gecertificeerde producten gebruikt: in restaurants, hotels, het inkoopbeleid van gemeenten, supermarkten, op het werk,  in de catering, voor het maken van bedrijfskleding.  Via diverse campagnes stimuleert Max Havelaar deze ontwikkelingen.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing