Geen uitdaging voor Marketing & Communicatie professionals
07-09-2012 (01:54) - Economisch
Marketing & Communicatie professionals zijn op zoek naar echte uitdagingen (61%). Deze uitdaging is nog wel mogelijk binnen huidige functie, slechts 14% geeft aan "aan het plafond te zitten", maar door het gebrek aan financiële middelen (25%) -ingegeven door de crisis- is er minder mankracht beschikbaar. Met als gevolg dat er simpelweg geen tijd (33%) overblijft voor die spannende projecten.
Voor 15% van de M&C professionals is het creëren van meer ruimte om te kunnen leren/groeien dan ook een goede manier om meer uitdaging in het werk te realiseren. Dit blijkt uit de Beroepen en Arbeidsmarkt Survey (BAS) van Yacht.
Michel Verdoold, competence director Marketing & Communicatie bij Yacht: "De M&C specialist heeft het moeilijk. Hij of zij verkeerd in een impasse. De beste manier om meer uitdaging te realiseren voor de M&C professional is met afstand het starten van een nieuw project (33%). Dit vergt uiteraard financiële middelen en in tijden van crisis wordt elke euro omgedraaid voordat deze wordt besteed. Ook de marketing euro moet hier aan geloven. M&C professionals moeten daarom leren aan te tonen dat hun inspanning de organisatie waarde oplevert. Wees daadkrachtig en claim je positie. Zorg voor een goede business case die de return van de marketing euro aantoont. Op deze manier kunnen marketing- en communicatieprofessionals doen wat hen het meest uitdaagt; vakinhoudelijke diep nadenken (33%) en iets volledig nieuws doen (25%) met als voornaamste resultaat een verbeterslag voor het bedrijf maken (33%) en daarnaast voor zichzelf hun carrière perspectief verbeteren (18%)."
M&C professionals houden van een vakinhoudelijke uitdaging (33%). Op de vraag wat door de ondervraagden gezien wordt als de grootste uitdagingen in het Marketing en Communicatie vak zien we twee onderwerpen duidelijk naar voren komen (beide 27%): Social media meetbaar en effectief inzetten om doelen te bereiken; daarnaast het centraal stellen van de organisatiedoelstellingen in het marketing en communicatiebeleid.
Geen uitdaging vinden in je werk is voor professionals een duidelijke dissatisfier. Professionals die meer uitdaging willen, zoeken actiever naar een nieuwe baan. Van hen is 21% actief op zoek, terwijl onder hoogopgeleiden over het algemeen slechts 8% actief op zoek is naar een nieuwe baan. Is het werk niet meer uitdagend, dan gaat de professional al snel om zich heen kijken.
http://www.slideshare.net/YachtNL