Groei pintransacties grootst bij supermarkten

11-09-2012 (08:31) - Economisch

Nederlandse consumenten betalen veel vaker met hun pinpas dan vorig jaar. Cijfers van Betaalvereniging Nederland laten zien dat consumenten in juni van dit jaar 11 procent vaker hun pinpas gebruikten aan de kassa dan in juni van het jaar ervoor. In supermarkten bedroeg de groei in het aantal pinbetalingen in dezelfde periode zelfs 19 procent, terwijl het totaal aantal kassabonnen dat uit de supermarktkassa’s rolde nagenoeg gelijk bleef. Contant geld als betaalmiddel in supermarkten lijkt daarmee op zijn retour. Supermarktklanten pinden vooral vaker voor kleine bedragen tussen 5 en 7,5 euro. 
 
Nederlandse consumenten worden op verschillende manieren gestimuleerd om vaker te pinnen bij de supermarkt. Zo installeren steeds meer Nederlandse supermarkten kassa´s die exclusief zijn bedoeld voor klanten die pinnen. Maar ook betaalmerken, zoals Maestro, lanceren campagnes om mensen te overtuigen van het gemak en de veiligheid van pinbetalingen. 
 

In mei en juni 2012 voerde Maestro in samenwerking met het World Food Progamme een campagne waarbij iedereen die pinde in de supermarkt automatisch bijdroeg aan schoolmaaltijden voor Afrikaanse schoolkinderen. In september vindt een promotiecampagne plaats waarbij consumenten die van 10 tot en met 30 september pinnen met Maestro in hun supermarkt, automatisch kans maken op het winnen van kaarten voor UEFA Champions League voetbalwedstrijden en een van de vier Ford Ka’s. Daarnaast zal het ochtend radioprogramma Evers staat op veel aandacht besteden aan pinnen. 


Bureaus

Media

Marketing