HAK stapt uit private labels
28-12-2012 (08:46) - Economisch
Hak stopt in 2013 met de productie van alle private label producten. Dat gaat ten koste van ongeveer 35 arbeidsplaatsen.
Dat heeft de groente- en fruitproducent bekendgemaakt. Hak gaat zich volledig richten op de productie en ontwikkeling van producten onder eigen merk. Hak wil de aanwezigheid in België en Duitsland vergroten.
Men denkt met het verleggen van de strategische koers haar merkpositie verder te kunnen vergroten door effectiever en efficiënter te werken. ‘De komende jaren zal het bedrijf verder investeren in modernisering van productiefaciliteiten, brandmarketing, productinnovatie en duurzaamheid’, aldus het bedrijf. Algemeen directeur Timo Hoogeboom zegt alle bestaande private label contracten te zullen naleven.
Geen onderscheidend vermogen
Hak zette overigens drie jaar geleden bewust in op private label. ‘Dat gaf ons schaalvoordelen, maar inmiddels moeten we vaststellen dat de markt ons heeft ingehaald. We moeten onze aandacht richten op onze kernproducten en innovatie, en niet op producten zoals private label waar we geen onderscheidend vermogen hebben. We zijn in dat segment in korte tijd versneld knel komen te zitten tussen almaar stijgende grondstoffenprijzen en afnemers die scherpere prijzen bedingen. Voor de continuïteit van de onderneming kiezen wij dan ook puur voor de toegevoegde waarde van ons merk’, aldus Hoogeboom