HBO’er steeds gewilder

03-06-2011 (09:33) - Economisch

Hoewel het niveau van sommige hbo-opleidingen onder vuur ligt, vinden bedrijven hbo-diploma’s met het jaar waardevoller. Dat ontdekte Intermediair tijdens een rondgang langs bedrijven en wetenschappers die onderzoek doen naar de arbeidsmarkt.

‘De waarde van een hbo- of wo-diploma neemt alleen maar toe’, zegt Rick Mooijweer, secretaris innovatie en hoger onderwijs van VNO-NCW. ‘Het diploma is bij starters zo’n beetje het enige waar je ze objectief op kunt beoordelen’, aldus Mischa Voogt, managing director Noord-Nederland bij werving- en selectiebureau Michael Page. In de tien jaar dat ze bij Michael Page werkt, heeft Voogt de waarde van een hogeronderwijsdiploma alleen maar toe zien nemen, zegt ze.

Startende hbo’ers zijn op de arbeidsmarkt de laatste jaren zeker niet ongewilder geworden, zeggen ze bij het ROA, het Researchcentrum voor onderwijs en arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht. Studenten van het veelbesproken hbo-conglomeraat InHolland (vier opleidingen moeten mogelijk sluiten van de Onderwijsinspectie) lijken het bovendien op de arbeidsmarkt niet slechter te doen dan andere hbo-afgestudeerden: ze worden in ieder geval niet vaker werkloos. De hogescholen van Windesheim en Leiden, die ook beide door de Inspectie op de vingers zijn getikt, doen het in dit opzicht zelfs een stuk beter dan gemiddeld.

Econoom Dinand Webbink, hoogleraar policy evaluation aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit, en gespecialiseerd in de economie van het onderwijs: ‘Hoger onderwijs is een enorm goede investering in jezelf. Ieder jaar dat je extra studeert, levert je de rest van je leven gemiddeld 7 procent meer inkomen op.’

Webbink publiceerde een tijd terug een wetenschappelijk artikel over de waarde van een hbo- of wo-diploma in de afgelopen decennia. Anders dan je misschien zou verwachten was het inkomenseffect van een hogere opleiding in de jaren zeventig en tachtig - toen veel minder mensen gestudeerd hadden - minder groot dan nu. ‘Vanaf de jaren negentig is het effect sterker geworden.’ De CBS-cijfers waar Webbink zich op baseert, lopen tot 2006. Zijn Engelse en Amerikaanse collega’s hebben wél recentere cijfers van hun statistische diensten. ‘Daaruit blijkt dat het economisch effect van onderwijs de afgelopen jaren alleen maar verder gestegen is. Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook voor Nederland geldt.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing