Helft Nederlandse bedrijven op Facebook

21-06-2012 (00:00) - Economisch

Niet enkel consumenten vinden hun weg naar populaire sociale netwerksites, ook bedrijven maken er meer en meer gebruik van. 53% van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Deze cijfers zijn heel gelijklopend met die van de buurlanden. Gemiddeld genomen loopt Nederland vooruit op de rest. Amerikaanse bedrijven staan nog verder in hun gebruik van sociale media.
 
Het onderzoek bewijst dat bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerk sites. Dit betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets op sociale media. Ook op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden. 
 
‘Heel veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling’, stelt Prof Steven Van Belleghem, partner bij het onderzoeksbureau InSites Consulting.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing