Helft van de Nederlanders zet zich actief in voor de buurt
02-02-2021 (11:27) - Economisch
Een ruime meerderheid van de Nederlanders (70%) hecht veel waarde aan een sociaal betrokken buurt. Meer dan de helft (55%) zet zich hier dan ook actief voor in. Dat blijkt uit onderzoek van RegioBank naar het belang het gemeenschapsgevoel onder ruim duizend Nederlanders.
Veel mensen helpen een handje bij de buurtbingo, als vrijwilliger in het theater, of zetten zich in voor de voetbalvereniging. Dat is in tijden van corona extra hard nodig, om op verantwoorde wijze bijvoorbeeld eenzaamheid onder alle generaties in de buurt tegen te gaan. RegioBank startte daarom in samenwerking met het Oranje Fonds, het VoordeBuurt Fonds dat diverse ‘buurtzame’ initiatieven en projecten op lokaal niveau ondersteunt.
Dichtbij vrienden
Een ‘fijne buurt’ is voor velen een prioriteit. 70 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk op een plek te wonen waar mensen sociaal betrokken zijn. Dorpsbewoners vinden dit doorgaans voornamer (75%) dan stadsbewoners (65%). Ook vindt ruim de helft van de respondenten (62%) het belangrijk om dichtbij vrienden en familie te wonen. Vooral de jongere generaties Gen Z (75%) en Millennials (71%) wonen graag in de buurt van vrienden en familie.
Een ‘fijne buurt’ is voor velen een prioriteit. 70 procent van de Nederlanders vindt het belangrijk op een plek te wonen waar mensen sociaal betrokken zijn. Dorpsbewoners vinden dit doorgaans voornamer (75%) dan stadsbewoners (65%). Ook vindt ruim de helft van de respondenten (62%) het belangrijk om dichtbij vrienden en familie te wonen. Vooral de jongere generaties Gen Z (75%) en Millennials (71%) wonen graag in de buurt van vrienden en familie.
Naast dat mensen een grotere verbondenheid voelen met hun buurt, wordt er ook meer waarde gehecht aan het hebben van een buurtgevoel (36%) en kijkt men vaker naar elkaar om (33%). Vooral de jongere generatie - in de leeftijd van 18 tot 24 jaar - laat een opvallende interesse in het buurtgevoel zien sinds de uitbraak van corona. Zo is bijna de helft in deze leeftijdscategorie (43%) de sociale rol van onder andere sportverenigingen in de buurt meer gaan waarderen.
Saamhorigheid bevorderen
Bijna driekwart (72%) van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de gemeenschap zijn handen ineen slaat om eenzaamheid in de buurt te verminderen. Meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zet zich dan ook actief in voor de buurt. Dit gebeurt vooral als vrijwilliger bij een buurtvereniging (18%), door ouderen te helpen in de buurt (18%) en door te helpen bij een sportvereniging (11%). Tweederde (67%) wil bovendien dat de gemeenschap geld beschikbaar stelt voor lokale initiatieven die de saamhorigheid bevorderen. Een grote groep (82%) vindt het daarbij de verantwoordelijkheid van de gemeente om financieel en organisatorisch (met vrijwilligers of andere middelen) te helpen en een meerderheid (59%) vindt dat het uit de gemeenschap zelf mag komen. Een derde ziet ook een rol weggelegd voor een bank om te ondersteunen.
Rein Wispelweij, Directeur bij RegioBank: “Al honderd jaar staan we bekend als de bank dichtbij. Niet alleen met geld, ook met advies en organisatie krijgen we steeds meer leven in de buurt. De buurtzaamheidsgedachte ligt in het verlengde hiervan. Onze Zelfstandig Adviseurs maken zich hier door het hele land hard voor. We zijn dan ook supertrots aan te kondigen dat de eerste projecten zijn gehonoreerd door ons fonds. En goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen.”
Rein Wispelweij, Directeur bij RegioBank: “Al honderd jaar staan we bekend als de bank dichtbij. Niet alleen met geld, ook met advies en organisatie krijgen we steeds meer leven in de buurt. De buurtzaamheidsgedachte ligt in het verlengde hiervan. Onze Zelfstandig Adviseurs maken zich hier door het hele land hard voor. We zijn dan ook supertrots aan te kondigen dat de eerste projecten zijn gehonoreerd door ons fonds. En goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen.”