HUB Uitgevers reorganiseert
22-08-2012 (00:00) - Economisch
De directie van HUB Uitgevers en Haarlems Uitgeef Bedrijf heeft het personeel gisteren ingelicht dat het maximaal 35 van de 161 arbeidsplaatsen laat vervallen. Marktomstandigheden dwingen het bedrijf een omslag te maken naar een veel flexibeler productieproces, en een ingrijpende reductie van de kosten.
Alle vervallen arbeidsplaatsen leiden tot gedwongen ontslag – het bedrijf heeft niet de grootte om het getroffen personeel intern te herplaatsen. Voor deze werknemers is er een sociaal plan dat tot stand is gekomen na onderhandeling met de FNV-vakbonden Kiem en NVJ. De bonden zullen het plan met een positief advies voorleggen aan hun leden en overige werknemers.
De reorganisatie stelt het bedrijf in staat om het productieproces van de tijdschriften en online producten zo in te richten dat er niet meer kosten worden gemaakt dan gerechtvaardigd is. Mede als gevolg van de economische malaise, staan de opbrengsten van de tijdschriften onder druk. De nieuwe uitgaven die HUB Uitgevers de afgelopen tijd heeft geïntroduceerd, hebben nog niet de gevolgen van de crisis voor de al langer bestaande titels kunnen compenseren. Eerder had het bedrijf haar activiteitenterrein al breder gemaakt door te investeren in online diensten, waaronder de exploitatie van het nieuwe “.amsterdam” domein. Deze nieuwe activiteiten worden in geen enkel opzicht geraakt door de reorganisatie.
‘De zonder meer zeer pijnlijke maatregelen nu, stellen ons in staat om meer producten tegen lagere kosten te kunnen introduceren,’ aldus mede-eigenaar Paul Molenaar die namens het management team het reorganisatie-proces leidde: ‘We vinden het bijzonder droevig om mensen die soms heel lang aan het bedrijf zijn verbonden met deze voor hen persoonlijk zeer ingrijpende maatregelen te confronteren. Maar we hebben geen andere keuze.’
Hoewel het korte-termijn doel ontegenzeggelijk een essentiële kostenbesparing is, is het lange-termijn doel van de reorganisatie het klaar maken van het bedrijf voor een andere manier van werken, het uitbrengen van meerdere producten over meerdere media. De directie heeft als ambitie om door een andere manier van werken te introduceren, de regisseurs-rol te omarmen, juist méér producten te kunnen maken dan nu het geval is. En dus het bedrijf te zijn waar het netwerk van content-producenten een zowel kwantitatief als kwalitatief uitstekende opdrachtgever aan heeft.