Innovatie hoog op de agenda bij ondernemers tijdens coronacrisis
28-04-2020 (13:50) - Economisch
Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf gaan door met innoveren tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit het Nationaal Ondernemers Onderzoek dat Markteffect uitvoerde in opdracht van De Ondernemer.
Uit het onderzoek, waaraan ruim 1300 ondernemers deelnamen, blijkt dat bij 52 procent van de ondervraagden innovatie hoog op de agenda blijft staan en dat bijna de helft (44 procent) juist nu ruimte ziet voor innovatieprojecten door de verminderde werkzaamheden door de coronacrisis.
Handelsnatie
‘Deze percentages geven het onderscheid aan tussen de situatie zoals het is én hoe we er mee omgaan. Dat laatste is beheersbaar. Twee miljoen ondernemingen telt ons land, we zijn een handelsnatie, en als er iets opgelost moet worden, nieuwe ideeën nodig zijn, dan gaan we schakelen. Dat blijkt duidelijk uit ons onderzoek’, vertelt Gerard van den Broek, directeur bij De Ondernemer.
De coronacrisis doet ook ontwikkelingen versnellen, blijkt uit de cijfers. Zoals het faciliteren van thuiswerken. Bedrijven die digitalisering voor zich uitschoven, doen dat nu wel. 32 procent van de ondernemers geeft aan direct te hebben geïnvesteerd in faciliteiten voor thuiswerken, 33 procent onderzoekt bovendien welke processen er verder nog kunnen worden gedigitaliseerd.
Personeel heeft behoefte aan vertrouwen
Een duidelijke meerderheid van de ondernemers (61 procent) geeft in het onderzoek aan dat personeel in deze tijd voornamelijk behoefte heeft aan vertrouwen en perspectief. 55 procent van de bedrijven met 50 tot 200 mensen stelt dat het ziekteverzuim hoger is dan gemiddeld. 33 procent stelt dat medewerkers zelf met initiatieven komen, zowel binnen als buiten het bedrijf, onder meer om meer verbondenheid te creëren tussen medewerkers. ’Dit is essentieel voor hoe je nu met je mensen omgaat. We leven in een tijd dat het minder
gaat over topdown instructies geven en meer over kwaliteiten benutten door dat adequaat te faciliteren. Uit diverse antwoorden op open vragen blijkt dat het wennen is, soms ook moeilijk, de controle te moeten loslaten’, aldus Van den Broek.
gaat over topdown instructies geven en meer over kwaliteiten benutten door dat adequaat te faciliteren. Uit diverse antwoorden op open vragen blijkt dat het wennen is, soms ook moeilijk, de controle te moeten loslaten’, aldus Van den Broek.
#Supportondernemers
Drie op de tien ondernemers zet nu marketingacties in om later de vruchten van te plukken en 22 procent zet acties in om andere ondernemers te stimuleren en versterken. Van den Broek: ‘Die percentages zetten ons op het spoor om de actie #supportondernemers uit te rollen. De Ondernemer zet met de collega’s van DPG Media expertise, netwerk en mediakanalen in om ondernemers te ondersteunen.’
Uit de resultaten van de thema’s van het Nationaal Ondernemers Onderzoek: innovatie, personeel, marketing, financiën, blijken naast zorgen over de toekomst vooral ook ambities richting oplossingen. Van den Broek: 'Doorslaggevend is niet de situatie, wel hoe we er mee omgaan. Ondernemers begrijpen dat ze op veel terreinen anders moeten leren denken, dat er nieuwe ideeën moeten komen. Daar zijn wij echt goed in.'