KitKat verliest strijd om beschermen handelsmerk

25-07-2018 (13:41) - Economisch

Nestlé heeft de handelsmerkstrijd om de vorm van de KitKat verloren. Het merk probeert al twaalf jaar om de vierbaans chocoladereep beschermd te krijgen.


Het Europees Hof oordeelt vandaag in hoger beroep dat de 'viervingerige' vorm niet onderscheidend genoeg is voor een trademark. Het model van het chocolaatje waar het om gaat is rechthoekig, met vier los te breken repen.


In 2006 kreeg het voedingsmiddelenbedrijf gelijk, maar dat werd aangevochten door concurrent Mondelez. De rivaal produceert namelijk de Noorse snackreep Kvikk Lunsj, die eveneens vier banen heeft. Het vormde het startschot voor een jarenlange strijd in de rechtbank.


Het lukte eerst in tien Europese landen wél om een bescherming voor de vorm te krijgen. België, Ierland, Griekenland en Portugal bleken echter niet te overtuigen. In Australië, Canada en Zuid-Afrika heeft Nestlé wel het alleenrecht op de vorm.

 


NU.nl

Bureaus

Media

Marketing